Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lotus Notes eller MS Exchange?


Hammer

Rekommendera Poster

Hej

Mitt företag funderar på att konvertera från Lotus Notes 5.04 till Microsoft Exchange. Vi kör på Windows 2000 operativsystem och tänker använda Outlook 2000 som mailklient vid en ev. implementation. Nu undrar jag:

*Finns det några mailfunktioner i Notes som saknas i Outlook och vice versa?

 

*Vilken version av Exchange server skall vi välja?

 

*Vi använder idag en SQL-server (SQL 2000)vid sidan av Domino, finns det några fördelar med denna vid ett ev. byte?

 

*Hur säkert är det egentligen att använda Exchange? Hur skall säkerheten kunna förbättras? Finns förslag på tillägsprogram el dyl.

 

*Kan man på ett enkelt sätt konvertera Lotusdatabaserna till Exchangedatabaser?

 

*Hur begränsad är man i databas och applikationsutvecklingen i Exchange? Kan man lätt integrera det med Access?

 

*Hur gör man smidigast under övergångsperioden vid ett byte? Parallellkörning?

 

Om någon med erfarenhet från detta område läser detta är jag mycket tacksam för alla råd och synpunkter som ges.

/Hammeron

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

 

Är i precis samma situation som du! Har du fått några idéer eller läst något om mailkonvertering mellan systemen?

 

/Jonas

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är anledningen till att ni vill konvertera från Notes till Outlook 2000 ?

 

/Peder

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det är främst en supportfråga. Det är väldigt svårt att få tag i extern hjälp i rimlig tid. Kanske minskar detta problem i och med iNotes?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Här kommer lite tips och synpunkter på Notes kontra Exchange. Jag har tidigare arbetat mycket med Notes, men under de senaste 2 åren enbart arbetat med Exchange.

 

*Finns det några mail funktioner i Notes som saknas i Outlook och vice versa?

Kommentar: Notes är ju inte enbart ett email system. Man kan ju faktiskt använda Notes till mycket mer än enbart email, tex replikering av databaser/applikationer mellan servers. Detta är en stor skillnad mot Exchange som är i första hand utvecklat för email. Om man tittar på skillnaderna i email hanteringen så tycker jag att i Notes är det enklare att kontroller om en person har läst ett meddelande man skickat. Funktionen finns också i Exchange men ger inte samma översikt. Det är dock lättare att i Exchange skapa egna mallar/formulär för email än i Exchange (beror säkert på att man använder Microsoft produkter ofta). En annan fördel är att alla kortkommando i Outlook är samma som i övriga Office program och därför lätta att använda. På den tiden jag arbetade med Notes klienten var dess kortkommando inte översatta till svenska (irriterade många användare).

 

*Vilken version av Exchange server skall vi välja?

Kommentar: Beror helt på antalet konto och storlek på ert företag. För att få tillgång till samtliga funktioner och möjlighet till klustring rekommenderar jag Exchange 2000 Enterprise Server. Har man endast < 100 konto och enbart önskar email via Outlook räcker Exchange 2000 Server.

 

*Vi använder idag en SQL-server (SQL 2000)vid sidan av Domino, finns det några fördelar med denna vid ett ev. byte?

Kommentar: Det finns idag väldigt bra möjligheter att koppla samman en Exchange server och en SQL server. Gå till http://www.microsoft.com/exchange/techinfo/outlook/2000/default.asp och http://msdn.microsoft.com/downloads/default.asp?URL=/code/sample.asp?url=/MSDN-FILES/027/001/632/msdncompositedoc.xml för mer tips.

 

*Hur säkert är det egentligen att använda Exchange? Hur skall säkerheten kunna förbättras? Finns förslag på tilläggsprogram el dyl.

Kommentar: Systemet blir så säkert man själv gör det! Jag rekommenderar att man sätter upp en Exchange server på utsidan och en på insidan med en Firewall i mitten. Givetvis skall man installera ett bra antivirus program för Exchange också (kolla tex på www.antivirus.com). Genom att sätta upp två Exchange servers på detta sätt kan man enkelt sätta upp en hyfsat säker kommunikations kanal utåt. Se till att regelbundet uppdatera med MS patchar och SP.

 

*Kan man på ett enkelt sätt konvertera Lotusdatabaserna till Exchangedatabaser?

Kommentar: Microsoft har tagit fram lite material och verktyg för denna typ av arbetet. Gå till http://www.microsoft.com/exchange/techinfo/deployment/2000/notes.asp'>http://www.microsoft.com/exchange/techinfo/deployment/2000/notes.asp för mer information.

 

*Hur begränsad är man i databas och applikationsutvecklingen i Exchange? Kan man lätt integrera det med Access?

Kommentar: Det finns möjlighet att koppla Exchange mot i stort sett alla typer av system. Själv har jag idag kopplingar mot SQL server och Access. Man kan enkelt utveckla och designa dessa kopplingar via tex VB, VBScript och FrontPage. Finns också MS kurser i detta ämne som jag kan rekommendera.

 

*Hur gör man smidigast under övergångsperioden vid ett byte? Parallellkörning?

Kommentar: Se http://www.microsoft.com/exchange/techinfo/deployment/2000/notes.asp för mer information.

 

 

Hoppas att detta var lite hjälp och lycka till.

 

Hälsningar

Ola Persson

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...