Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Partionera


datakille_86

Rekommendera Poster

datakille_86

Hej!

 

Jag har tänkt att partionera min C: där jag kör mitt OP (Win XP) med Partition Magic 8.

 

Jag vill ha det så att mitt OP ska ligga på den nya partionen och då undrar jag hur jag ska fixa det? Hur stor behöver den nya partionen vara? Och kan jag fixa så att jag kan flytta över mitt OP till den och därmed boota Win XP från den?

Hoppas ni förstod frågan! Tacksam för svar!

 

 

-----------------------------------------------

P4 2GHz\768 MB RAM\60 GB+120 GB HD\Soundblaster Live 5.1\Radeon 9800 PRO\Win XP PRO SP2\Logitech MX 510

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Operativsystemet bör ligga på C:\ den nya partitionen får vanligtvis enhetsbokstaven D:\..Man kan inte bara flytta över som du förklarar..Då krävs det en nyinstallation på den nya partitionen.

 

Uppdatera Mera :)

 

[inlägget ändrat 2005-05-06 08:58:09 av TalisMan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

[CITAT]datakille_86 skrev:

Jag vill ha det så att mitt OP ska ligga på den nya partionen och då undrar jag hur jag ska fixa det?[/CITAT]

 

Hej, varför vill du s.a.s "krångla" till det så??

Själv skulle jag låtit XP ligga kvar på C:\ och skapat en ny utökad logisk partition som då får namnet D:\

Varför skulle du vilja ha det på annat sätt??

 

ha de

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-06 10:06:13 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datakille_86

Hej!

Självklart är det nog som ni säger!

Men hur ska jag då ta mig till väga? Har aldrig använt Partition Magic så jag kan det inte så bra :)

 

----------------------------------

P4 2GHz\768 MB RAM\60 GB+120 GB HD\Soundblaster Live 5.1\Radeon 9800 PRO\Win XP PRO SP2\Logitech MX 510

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott
Men hur ska jag då ta mig till väga? Har aldrig använt Partition Magic så jag kan det inte så bra :)

 

Hej, måste rusa iväg nu. Om ingen annan hinner före så kan jag ge dig en detaljerad instruktion lite senare (kanske hinner ikväll redan).

 

Börja med att göra backup på allt som är viktigt för dig.

Partition Magic är visserligen ett säkert program men om det strular till sig (t.ex ett litet strömavbrott under partitioneringen), så kan det gå riktigt illa. (disken kan bli oläsbar menar jag, och då får man köra allt från början med resultatet att all data försvinner).

 

ha de

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.Öppna programmet

2.Klicka på Create a new Partition

3.Låt PM8 sköta utrymme m.m följ bara text..

4 datorn måste startas om, görs automatiskt har jag för mig, efter att programmet är klart.

 

5. Nu ska du ha en extra partition D:\..

 

Uppdatera Mera :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datakille_86

Jag startade "Create a new partion.

Sen står det "Select disc". Då tar jag C:... har också F:.

Sen ska man välja "Where to create" o då kan jag välja mellan "Beforce C" och "After C". Men om jag väljer ngn av dom så kommer det upp ett felmeddelande där det står: "A new partion could not be created on disc 2". '7.8' is not a valid floating point value".

 

OM jag inte klickar på någon av dessa så kommer jag vidare till "Partition properties" men det verkar vara ngt fel där för jag kan bara ha 8243,7 MB på maximum size... kan det stämma??

 

 

 

-----------------------------------

P4 2GHz\768 MB RAM\60 GB+120 GB HD\Soundblaster Live 5.1\Radeon 9800 PRO

\Win XP PRO SP2\Logitech MX 510

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen aning, verkar helt tillstrulat...

 

Uppdatera Mera :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej igen.

 

Tillbaks igen.

Det verkar ju lite struligt, det är svårt att ge råd när man inte ser sakerna framför sig liksom.

Behöver veta........

 

1. Hur stor är själva hårddisken som du skall skapa partitionen på.

2. Hur många partitioner har du på disken nu.

3. Hur stora är dom partitionerna och vilka enhetsbeteckningar har dom. Och vilka är primära respektive logiska.

4. Har du mer än en hårddisk inkopplad.

 

 

ha de

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-06 19:15:24 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datakille_86

Hej Amos!

 

Här kommer lite utförligare förklaringar ...

 

1. Hårddisken som jag skall partionera är 55 gb stor.

2. Jag har ingen partition på den just nu...

3. Se föregående...

4. Japp, jag har två. C: på 55 gb är som master o F: på 120 gb är slave.

 

 

-----------------------------------

P4 2GHz\768 MB RAM\60 GB+120 GB HD\Soundblaster Live 5.1\Radeon 9800 PRO

\Win XP PRO SP2\Logitech MX 510

 

[inlägget ändrat 2005-05-06 21:42:51 av datakille_86]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

ok

 

Vi provar ett annat mer manuellt sätt än det som Talisman skrev och hoppas att det fungerar bättre.

 

Först skulle jag koppla bort den disk som inte skall partitioneras, den på 120 GB. Så slipper den påverka eller bli påverkad.

När du gjort det och startat datorn igen så......

 

1 starta PM8

bry dig sedan inte om något av det som står på vänstersidan i PM, alla guider typ "create a new partition" eller "create a backup partition" eller något av det som står där.

 

2. högerklicka på själva den "grafiska bilden" av C:\ partitionen.

3. välj "resize/move".

4. i rutan som kommer upp så drar du med muspekaren på den grafiska bilden från höger till vänster ända tills du får den storlek du vill ha på den nya partitionen. Storleken anges i "free space after".

(obs att muspekaren skall bilda två pilar, en höger och en vänsterpil för att det skall fungera. Den skall inte bilda 4 pilar, det används till annat)

När du är nöjd så klickar du på OK.

(se till så att du behåller tillräcklig storlek på C:\)

 

5. Nu skall du se att C:\ har blivit mindre och att det bildats ett oformaterat utrymme till höger om C:\

Det är det utrymmet som du nu skall skapa en formaterad partition av.

 

6. högerklicka på det oformaterade utrymmet och välj "create".

7. I rutan som kommer väljer du

"create as" logical partition

"partition type". Där väljer du samma filsystem som du har på C:\

Sedan klickar du OK

 

Nu tittar du efter om du tycker att allt ser bra ut (PM har inte gjort några ändringar ännu utan detta kan betraktas som en förhandsvisning).

 

Om du nu vill avbryta alltihop så går du upp längst till vänster i menyraden och "general". Där väljer du då "discard all changes". Och allt blir som det varit, inga ändringar blir gjorda.

 

Om du däremot vill genomföra ändringarna så "general" och "apply changes".

Du får då en upplysning om hur många operationer som kommer att göras och om du vill göra dom "apply changes now".

Svara Yes.

 

Då sätter den antingen igång med ändringarna eller också får du en fråga till om att några av operationerna kommer att utföras i dosläge (eller någon liknande fråga). Då skall du tillåta detta.

 

Sedan sköter sig PM självt och vad du än gör så avbryt inte processen.

Jag tror att den ber dig starta om datorn när allt är klart. Om inte så gör det ändå, partitionerna blir inte stabila förrän efter omstart.

 

Hoppas att jag inte glömt något nu och att det skall fungera.

 

ha de

amos

 

ps. skapa gärna rescue-disketterna (2 st) innan du sätter igång. Dom innehåller ett kraftfullt dos-partition-magic, och om du bootar på dom så kan du i princip göra allt som du kan göra i "vanliga" Partition Magic.

"start-program-Partition Magic-Partition Magic tools-create rescue diskettes".

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-07 01:44:07 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datakille_86

Hej Amos!

 

Tack för svaren! Har vart borta under helgen så jag har inte kunnat prova det. Men jag kollade in det lite lätt nu,

och när jag kommer till Resize/Move så jag kan inte flyttade muspekaren och ändra storlek! Det står ungefär: "This partition crosses the 1024 cylinder boundary and may not be bootable". DETTa står under "Free space after".

Vad kan va fel??

Återigen tack för ditt svar!

 

-----------------------------------

P4 2GHz\768 MB RAM\60 GB+120 GB HD\Soundblaster Live 5.1\Radeon 9800 PRO\Win XP PRO SP2\Logitech MX 510

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

 

Aj då, nu får jag säga som Talisman skrev

 

 

Nu har jag ingen aning, verkar helt tillstrulat...

 

Kanske du skulle prova "guiderna" igen nu när du tagit bort 120 Gb disken. Du kan ju förutom guiden "create a new partition" också testa om det fungerar med "split partition".

 

Du kan ju också testa att tillverka "rescue-disketterna" och se hur det fungerar med dom.

Jag har själv oftast använt dom när jag skall partitionera.

Om du skulle testa med dom så ha lite tålamod när du bootar på dom, det kan ta flera minuter innan disken är "inläst" och dos-versionen av PM startar. (den är också grafisk och mus-styrd).

 

ha de

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-09 22:59:43 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...