Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lysrörslampor inte bra för DVD-RW-skivor och CD-rw


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag vet inte om ni känner till det ,men lysrörslampor innehåller UV-Ljus började jag misstänka, när jag fick svårt att läsa vissa DVD-RW-skivor och CD-RW-skivor. Just nu sitter jag här vid datorn med en större golvlampa med vanlig glödlampa. Jag ska titta på en annan lampa idag. Lite mörkt är det trots allt. Men det är tur att jag har beställt klisterlappar för tangenterna tidigare ,så jag får större text på dem. Det är polar Print som säljer sånt. Skivorna som var svårkopierade kopierade jag i Dos-läge då gick det bättre. Jag märkte att det hade blivit nåt fel när jag testade dem med CD-check och det tog flera timmar :-( Här laddar ni ner CD-check http://www.elpros.si/CDCheck. Jag upptäcke en annan bra sak med DOS-läge också det är att man kan ta bort en massa filer som man inte behöver utan att anstänga datorn för mycket. Jag sitter ofta och tittar på hårddisklampan när jag raderar filer och irriterar mej på att den blinkar så mycket :-( Dessutom så låter det. Jag hör tyvärr dessa ljud trots att jag är hörselskadad. :-(

/Mvh Maria

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-05 07:32:24 av MariaE2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter ofta och tittar på hårddisklampan när jag raderar filer och irriterar mej på att den blinkar så mycket.

 

Tips: Titta åt nåt annat håll under tiden.:-/

 

[inlägget ändrat 2005-05-05 19:42:21 av [@]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Men jag hör det fortfarande trots att jag har öronproppar för mina hörapparater funkar inte så bra heller som hörselskydd när jag har dem avstängda. Basljud tränger igenom allt. Man hör ju också ljud med hörselbenet, sk benledningshörsel. /Maria

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-05 20:30:08 av MariaE2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej

Nu har jag skrivit ett email datatidningen om Lysrörslampor och DVD-RW och CD-RW-skivor.

Men som sagt de påverkas nog inte av taklampor. De är ju så "långt bort" jag ska också kolla om detta med ljuddämpning annars så är min dator tyst tex när jag skriver i detta forum eller hämtar email tex. Men den låter förfärligt när jag sätter på den sen tystnar den.

/Mvh Maria

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Metalmaid

Ojojoj, här var det många olika grejer i samma tråd.

 

Visst...lysrör kan avge uvstrålning, precis som en mikro eller en dataskärm.

Och visst det är inte bra att utsätta en cdskiva för hög stålning på samma vis som man inte heller skall utsätta en vinylskiva eller en varmkorv för för hög strålning.

 

Dålig belysning...Montera ett lysrör ovanför tangentbordet vetja och flytta på cdskivorna om du är orolig att dom skall strålas.

 

Klisterlappar för tangentbordet...Jaha, man kan tydligen tjäna pengar på allt.

 

Hårddisklampan blinkar...Tejpa över den med eltejp, då blir det svart garanterat. Och sedan kan du ju sätta på dig ett par extra hörslekåpor som ljudisolering, fungerar bra i alla lägen ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Man kan ju stoppa undan alla DVD-RW-skivor och CD-RW-skivor också så att de inte ligger där man har lampan. Men då måste man ju gå och hämta de varje gång man ska använda dem. Nej jag ska skaffa mej en annan lampa så fort det blir vardag igen.

 

Polar print säljer handikapphjälpmedel för synskadade. Och om man ser dåligt så är det ju bra att det finns hjälpmedel. Om man är helt blind och behöver hjälpmedel till sin dator tex punkskriftsdisplay eller talsyntes så får man dessa men det är landstinget eller nån annan inom kommunen som betalar detta.

 

Dessa hjälpmedel är jättedyra. Själv så är jag bara beroende av ett grafikkort som klarar 800x600 i upplösning. Jag använder också skärmförstoraren ibland.

 

Det går ju att ställa in Windows XP så att man kan använda högkontrastschema.

 

Tejpa över hårddisklampan tänker jag inte göra.:-) Föresten så har jag ändrat i setupen efter anvisningar i en datatidning så min hårddisk stängs av om den blir för varm. Då kan jag passa på att gå till köket och leta fram ett äpple tex och sen är det bara att sätta på datorn igen. Hårddisken kallnar fort.

/Maria

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...