Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BIOS.


SBGJ

Rekommendera Poster

Hej.

SBG.Vågar inte utan vägledning.

Behöver hjälp sänder et stort tack på förhand.

Har haft datorn inlämnad för uppgradering till

Moderkort S-939 VIA K8 PRO Audio S.

AMD ATHLON 64 3200+BOX S939 WINCHESTER. Jag har installerat Win XP

datorn funkar OK efter mitt kunnande.

Vid uppstarta står det Bios not installerat

Skift +F10 för cofication

Kommer till

F!2: Boot Menu F12 Network boot

Starting Flach Recovery press Y.

Vad gör jag? Vågar ingenting.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reklamera den.

 

Eftersom de gett dig en felaktig/trasig produkt bör du vända dig till de som bytt ut moderkortet och kräva ett nytt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

[CITAT]SBGJ- skrev:

Jag har installerat Win XP

datorn funkar OK efter mitt kunnande.[/CITAT]

 

hm, menar du att du kan starta Windows XP, trots det felmeddelande du får??

 

Frågar eftersom jag själv haft ett liknande fel där det stod bl:a "Bios not installed" vid starten trots att Win XP till sist startade upp.

(i mitt fall så var det inget fel på vare sig moderkortet eller BIOS utan bara en inställning i BIOS som skulle ändras).

 

ha de

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-04 11:44:33 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vissa moderkort kan BIOS not installed också stå för att du inte har t.ex. en SATA-skiva installerad. Så länge som BIOS över huvud taget fungerar på något sätt är den nog i princip "installed". Flash recovery skall du inte starta så länge som du inte har en recovery-diskett i datorn med den förra BIOS-versionen.

 

Försök undersöka lite vidare om du på något sätt kan komma någon annan stans än till flash recovery (t.ex. med knapparna ESC, DEL, F1, F2). Om inte så har det uppstått ett fel vid BIOS-upppdateringen och då är det bara att lämna in datorn på nytt.

 

 

Finland har slagit nytt världsrekord i 3dmark05. 12483(!) poäng uppnåddes med hjälp av två XFX Geforce 6800 GT och flytande kväve.

 

Amd 64 3000+, MSI K8T Neo, 1GB DDR400, LG DVD+/-RW, Radeon 9600XT, Maxtor 80GB HD, XP Home SP2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

[CITAT]*celloman* skrev:

På vissa moderkort kan BIOS not installed också stå för att du inte har t.ex. en SATA-skiva installerad.[/CITAT]

 

Japp, det var det som var "felet" för mig, eller också om det möjligen var Raid-funktionen. Jag tror att om man inte installerat Sata-disk eller Raid-diskar så fick man det meddelandet. (ej så hemma på det här faktiskt).

 

Lösningen för mig var att gå in i Bios-setup och sätta "Promise Controller" till "disabled". Möjligen var det något annat jag också behövde ändra på i Bios, minns inte riktigt.

 

Men om SBGJ- känner sig osäker på detta så tycker jag att han skall vända sig till dom som uppgraderade hans dator så att dom fixar det.

Det är alltid lite kusligt när Bios börjar "spöka".

Och detta borde dom hjälpa till med eftersom det är moderkortsbytet som gjort att detta felmeddelande uppträder.

 

ha de

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen för mig var att gå in i Bios-setup och sätta "Promise Controller" till "disabled". Möjligen var det något annat jag också behövde ändra på i Bios, minns inte riktigt.

Ja, det var denna Promise Controller som orsakade "problemet" för mig också. Tycker det är lite idiotiskt att ha ett sådant meddelande, när det är frågan om marginella grupper som behöver Promise-kontrollern för hårdskivan/hårdskivorna.

 

 

 

Finland har slagit nytt världsrekord i 3dmark05. 12483(!) poäng uppnåddes med hjälp av två XFX Geforce 6800 GT och flytande kväve.

 

Amd 64 3000+, MSI K8T Neo, 1GB DDR400, LG DVD+/-RW, Radeon 9600XT, Maxtor 80GB HD, XP Home SP2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott
Tycker det är lite idiotiskt att ha ett sådant meddelande, när det är frågan om marginella grupper som behöver Promise-kontrollern för hårdskivan/hårdskivorna.

 

ja, idiotiskt är väl bara förnamnet, själv höll jag på att ramla ur stolen när jag startade min nybyggda dator och "Bios not installed" var det första jag såg.

Dom kunde väl ansträngt sig att skriva en vettigare text som förklarade vad det handlade om istället.

 

ha de

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...