Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med nätverket/Internet i Windows XP


Seidan

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag har ett litet hemmanätverk som fungerat alldeles utmärkt fram tills alldeles för ett litet tag sedan. Min bärbara funkar i kombination med Router och kabelmodem men min andra stationära har helt brutit ihop.

 

Efter en avbruten uppgradering av ZoneAlarm (kan men måste inte ha hänt då) slutade anslutningen med Routern att fungera. Från att tidigare använt automatisk IP och DNS hämtning fick jag meddelandet att nätverksanslutningen var begränsad eller inte existerande. När jag studerade IPconfig /all visade det sig att en lustig IP-adress (169.254.48.175) hade valts, inte adressen till routern (192.168.1.x).

Jag gick då in och försökte konfigurera IP:n själv. Jag fick då upp att jag var ansluten till nätverket (kan pinga alla enheter: .1 för routern, .2 för den bärbara och .3 för datorn som jag konfigurerat upp). Trots detta har jag ingen kontakt med nätet på andra sidan modemet. I routerfönstret kan man också se att båda PC:na finns uppe som attached devices så felet verkar ligga på den stationära datorns sida.

 

Jag kan ju surfa vidare både trådlöst och med min lina med den bärbara kopplad till samma router.

 

Finns det någon som har någon idé om vad jag kan tänkas göra för att klara av att få en fungerande dator igen. Har försökt att slå av både Zonealarm och Windows brandvägg, men detta hjälper inte heller. Startat om Routern och resettat den har inte hjälpt det heller.

 

Någon har nämnt något om att installera om tcp/ip protokollet, kan det vara något och i så fall hur gör man?

 

Skulle uppskatta lite hjälp

Ett jättetack på förhand

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Löste det genom att äterskapa en gammal systemåterställningspunkt...

 

Så nu är det klart...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hade samma problem som du beskriver för ett tag sen. Problemet sitter i datorn. Prövade en massa saker för att fixa ip-adressen men lyckades ej.Var tvungen att formatera och installera xp på nytt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...