Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vill installera win 2000 hur gör man?


teknikfreak

Rekommendera Poster

teknikfreak

 

har en enkel fråga. jag ahr en Cd med win2000 och nu skelle jag vilja installera om den på PCn istället för a win98.frågan är hur gör jag enklast?

på win 98 kan man tex gå direkt till cdn och klicka opå setup iconen eller install men i win 2000 funkar inte så + det händer ingentin då man försöker på detta sätt.

annat jag provat är via kontroll panel och läggtill/tag bort programet men det funkar inte heller??

nån som har annat ide hur jag skall göra?

börjar bli less på win98 och alla dessa fel och ständiga felmeddelande man får.

tcksam för alla svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

gå in i bios på datorn och välj att boota från från cd:n. sedan startar du om datorn med 2000 skivan i då kommer du få frågan att trycka ner en tangent för att boota från cd:n efter det kommer win 2000 installations program dra igång. byter du till win 2000 är det även att rekomendera att du formaterar hårdisken med filsystemet ntfs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du inte kan boota från CD'n:

prova att starta om datorn i DOS-läge.

gå sedan till den enhet som är din CD-spelare genom att skriva:

d:\

om d är din CD-enhet och tryck sedan enter.

Skriv sedan:

setup

och tryck enter.

fungerar det inte, skriv:

install

och tryck enter.

 

Installationen borde då starta och sedan är det bara att följa anvisningarna.

 

Det kan hända att den filen ligger i ngn undermapp (win2000 eller ngt sådant), men det märker du.

För att lista körbara filer i en mapp skriver du:

dir *.exe

och trycker enter.

 

för att gå in i en mapp skriver du:

cd mappnamn

och trycker enter

och för att gå tillbaka en mapp skriver du

cd..

och trycker enter.

 

Lycka till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

teknikfreak

 

hej tack för svaret.

nu undrar jag hur tar man sig in i BIOS? och var hittar man den filsystem "ntfs" ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Ett litet inpass bara

Tänk på att allt på hårdisken försvinner när du formatera, så att du gör backup på allt som är viktigt för dig såsom personliga dokument, bilder, emails, adressbok, favoriter, eventuella installationsfiler till program med mera med mera.

 

Bios

Till Bios kommer man oftast genom att trycka på del-tangenten vid uppstart. Kan även vara annan tangent såsom F1 F2 F10 eller annan. Det brukar stå alldeles vid uppstarten t.ex "hit del to run setup". Då är det del-tangenten som gäller.

 

NTFS

Det är inget som du skall hitta, det är filsystemet som du skall formatera datorn med. Det valet får du vid något tillfälle när du bootat på Win2000 CDn.

 

När du bootar på Win2000CDn så tror jag att det kommer en snabb text i stil med detta

"hit any key to boot from CD" eller kanske "hit any key to enter installation". Eller något liknande. Tryck då snabbt på en valfri tangent så forsätter installationen från CDn.

 

Övrigt

Tänk också på att du kan behöva drivrutiner till vissa hårdvaror så att dom fungerar med Win2000. Om dom inte finns på Win2000CDn så får du leta bland andra CD du har eller eventuellt gå till hemsidan för t.ex grafik-kort och ljud-kort och ladda hem dom därifrån.

 

ha de

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...