Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Osäkert X-Windows


Joakim Andersson

Rekommendera Poster

Joakim Andersson

Jag har lagt in så att redhat startar linux i runlevel 5 och det fungerar skapligt ibland. Kanske varannan gång går det och varannan inte, skärmen blir svart och ingenting händer. Ctrl-Alt-Del fungerar så att den startar om datorn men jag kommer ingenstanns.

 

Någon som har något tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Pousette

x servern verkar inte funka så bra med ditt grafikkort ... uppdatera ! när skärmen är svart så kan du ju testa Ctrl-Alt-Backspace för att

slå ihjäl xservern ... så slipper su starta om iallafall ....

 

/Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Andersson

Låter konstigt eftersom det fungerar bra om jag loggar in normalt och sedan startar X-Windows.

 

Dessutom använder jag mig av ett "normalt" grafikkort som den borde klara galant, matrox millenium II och en samsung syncmaster 15GLi som skärm så det nborde ju inte vara några problem.

 

Jaja, jag får väl ställa tillbaka igen, det är ju inte så jobbigt att skriva startx.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#tail -150 /var/log/messages less <enter> så kan du i lugn och ro bläddra upp och ner i de sista 150 medelandena. Kanske finns det något tips. Ofta står det filnamnet och på vilken rad felet står när det krånglar. Gå in i den filen, kanske ta bort en rad med #. Jag misstänker att felet ligger i din scripten kring din windowmanager.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tail -150 /var/log/messages less

Det vertikala strecket "pipe" mellan messages och less försvann. Undrar om det blir kvar nu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...