Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"raster" i vektorgrafik


lo-kut

Rekommendera Poster

jo....jag undrar om det finns nåt program eller så där man kan skapa "rasteriserade" bilder i vektorgrafik... så bilden ser ut så här asså..:(ni kan väl gå in på adressen eller nåt)

 

http://w1.185.telia.com/~u18506984/kafkaotiska.jpg

 

fast i vektorgrafik....

 

jag har ett sånt program som en polare gjorde åt mej, men det funkar inte riktigt rätt...dom mindre punkterna blir deformerade.

 

[inlägget ändrat 2001-06-25 10:59:31 av lo-kut]

[inlägget ändrat 2001-06-25 11:00:31 av lo-kut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jo, jag har streamline, flash och corel som kan convertera bitmappar till vektor.......men det är inte det jag vill asså.....

det måste ju gå att cirklarna som photoshop gör när man lägger på raster filtret görs som vektor grafik istället för att tryckas ner som bitmap grafik...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nu förstår vi inte riktigt vad du menar? Gör bilden direkt i Illustrator/Freehand/Flash/valfritt vektorprogram istället?

(länken är död såhär års)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bara för att förtydliga det här den effekt du vill ha tror jag kallas "halftone" å inte raster...(kan ha fel :) tyvärr så vet jag inge vektor prog som gör den här effekten.. men någon annan kanske gör? illustrator gör det inte :(

 

/forge

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

altså, jag vill ha ett program som man kan importera en bitmap bild i (utan halftone eller raster!) och lägga på en sådan effekt, fast då ska cirklarna vara i vektor grafik....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå för effekt? Din länk är juh död sedan ett par veckor sedan så iaf jag har inte sett vad du menar.

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan jag svara på - kollade in hans länk för länge sedan, men kom inte på något bra svar...

 

Om du tänker dig att du tar en bild (färg el. s/v spelar lika) och sedan rastrerar denna till s/v enligt "tidningstrycksprincipen" så får du ju ett rastermönster med svarta ellipser i olika storlek. Det som lo-kut vill få är detta bildmönster fast i vektorformat.

Det enda sättet jag har kommit på är att först rastrera bilden, förstora den till typ 4-5ggr originalstorlek och sedan vektorisera den med CorelTrace/StreamLine.

Någon som vet något bättre sätt??

Det som lo-kut framförallt vill är att ha exakt runda cirklar som utgör själva mönstret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sett bilden i fråga och vet heller inte vad som ska uppnås.

Rastrerar men en vektoruppbyggd bild blir den pixeluppbyggd, man skapar en bild uppbyggd av punkter. Ordet "rastrera" som det är skrivet här uppfattar jag som "göra om en vektorbaserad bild till pixeluppbyggd bild!. De två grunder som finns för bilder på datorn är pixel eller vektor.

 

 

Nanebôbben!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

öhm...nu funkar länken igen, det var jag som hade råkat döda den....

 

jo jag vet att man kan använda streamline el. dyl. det har jag också gjort i den version av loggan vi har nu, men det skulle vara mycket tuffare att ha helt perfekta cirklar, som det ju inte är nu.

 

 

appråpå att "rastrera" uppfattas som att exportera en vektorbild till pixelbild; ordet raster används på engelska konstigt nog som synomym till pixlar, även om i alla fall det på svenska är helt skilda saker. raster är dom små cirklar som bygger upp bilder vid tryck, av tex tidningar osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastrera/rasterize var väl det vi tänkte på, dvs processen att ta fram punkter helt enkelt - om än något svengelskt inkorrekt förstås.

 

Om du däremot hade nämnt att du ville uppnå _effekten_ (typ bildfilter) av ett raster så ;)

 

Tyvärr har jag inte tips att ge ang. något mer precist verktyg för ändamålet än redan nämnda :7

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...