Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Tjuvar!

pcgrund

Recommended Posts

*@*%%&¤" Så arg e jag! Har hållt på med sidan pcgrund.net ett bra tag! När jag är ute och surfar så hittar jag en så jä-la falsk typ som rent av sagt snott min sida och publicerat den på sin sida och säger att det e han som har skrivigt den. Han sida är http://www.freebox.com/aktivpc/forma1.htm

och min sida är

http://www.pcgrund.net/guider/ominstalleraWin/varforOminstallera.htm

Jag vill anmälla honom! Vart kan man göra det? Va har jag för rättigheter i sådanna här fall?

Tack för hjälpen!

CJ Björkdahl

Jag ser att ni båda har precis samma info på sidorna. Till och med ordval in på minsta kommatecken, typ..

Givetvis är det tråkigt när någon snor ens jobb, och sådant bör man beivra.

Man kan möjligen bli lite smickrad att folk gillar ens arbete så till den grad att de sätter sitt eget namn på, men roligt är det ju inte.

Jag tycker du skall ta kontakt med killen och säga (på ett myndigt men korrekt sätt) att han får ta ner sidorna där han har kopierat dig. ( Eller så får han betala ersättning för att han använder ditt arbete..) Prova med det, det brukar ta fart..

Själva informationen *hur* man gör för att ominstallera windows har du ju inte ensamrätt på ;-) men har du bemödat dig att skriva en guide så får ju ingen annan sno den från dig. Speciellt inte rakt av. Sånt är mycket fult, och det förekommer tyvärr även i andra delar av livet än på hemsidor. På universitetet så snodde en professor en doktorands forskning och presenterade den som sin egen.. Usch. Tänk om folk kunde vara ärliga...

MVH

pedagogen

Jag vill anmälla honom! Vart kan man göra det? Va har jag för rättigheter i sådanna här fall?

Tjaa, att "anmäla honom" är nog inte lämpligt som första steg (eftersom det här är civilrättsligt och inte en grej för polis eller åklagare).

I stället föreslår jag att du sätter dig ner och tänker igenom vad du tycker att din arbetsinsats är värd i pengar. Och sedan skickar du helt enkelt en faktura till tjuven. Betalar han inte så får du i så fall gå vidare civilrättsligt, men det är ju lite småjobbigt, även om du så klart skulle vinna.

Det är i alla fall ungefär på det här viset som medieföretag brukar agera när någon gör intrång på deras upphovsrättsskyddade material (vilket händer rätt ofta)

Och att ditt material är upphovsrättsskyddat är helt klart. Utan tvekan. Det uppnår verkshöjd med god marginal och som upphovsman har du såväl ekonomisk som ideell rätt till materialet.

För övrigt är han fortfarande ersättningsskyldig även om han skulle ta ner sidorna eftersom intrånget i upphovsrätten redan har skett. Så egentligen tycker jag inte att du ska nöja dig med det.

Men att få honom att betala om han vägrar är ju tyvärr en omständlig procedur. Men skicka honom en faktura till att börja med!

Lycka till

/Björn G

Skulle gärna skicka en räkning till honom men vet ju inte vem den typen är. Hans namn är det ända som står på sidan och en e-mail som han är för feg för att besvara. Han sida ligger ju på freebox och jag har skickat ett mail till dem men inte fått svar. Så hur skall jag kunna få reda på vem han är?

(Skulle uppskatta lite hjälp från någon duktig hacker!)

Hälsnigar

Jan

Tjenna!

Han sida ligger ju på freebox och jag har skickat ett mail till dem men inte fått svar. Så hur skall jag kunna få reda på vem han är?

(Skulle uppskatta lite hjälp från någon duktig hacker!)

Det var ju värre, förstås. Kan inte hjälpa dig på den punkten. Det enda som går att göra är väl att ligga på freebox tills dom fattar att det är allvar...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...