Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

w2k långsam start


927

Rekommendera Poster

detta gäller en ny dator där windows tar lång tid att ladda. när windows laddat klart så försätter hdn att jobba i närapå 2 min!

 

kan det han nån betydelse om hdn ligger som sata?

är sata kabeln 80 pins?

det nämns nåt om att en 80 kabel ej används när datorn startar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190

Så är det för mej också, det är nog alla uppdateringar från Microsoft som gör det, det virtuella minnet ligger på nästan 600 mb efter uppstart.

 

 

 

 

Låt datorn göra jobbet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

alla nya funktioner på moderkorten är överkurs för mej.

enligt ägaren till den datorn så är hdn kopplad till nåt som heter sata-1 på mk.

den här datorn är en intel 2,4. inga direkt onödiga program eller tjänster körs.

 

tex min amd 1 ghz startar på drygt två min, även denna med w2k.

 

det enda jag känner till är ide och 80 pin. tydligen verkar det va en fördel att koppla hd som sata om man läser lite

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

80-pins kabel har jag för mig att ide(ata) -hårdskivor brukar använda. SATA har såpass smala kablar att det måste vara mindre än 80 pins.

 

 

Amd:s produktnamngivare borde belönas. Först var det amd XP, efter det amd FX (nvidia?) och nu Turion.

 

Amd 64 3000+ MSI K8T Neo FIS2R 1 GB DDR400 Club3d 9600xt Maxtor 80gb xp sp2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

jo men får man sämre,samma eller bättre prestanda med sata?

 

jag föröker se/fatta skillnaderna mot andra datorer där inte detta problem uppstår.

 

nu vet jag att 40 pins påpekandet gällde cdrw men till den ska det väl va en 40 pin kabel

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också för mig att cd-stationen normalt använder 40-pinnars kabel. 80-pins kablar har man bara nytta av med relativt nya IDE-hårdskivor.

SATA är det snabbaste överföringsformatet (teoretiskt sett 150 MB/s), medan IDE-hårdskivorna har som bäst 133 MB/s.

Har du någon aning av vad datorn håller på och gör dessa två minuter. Är det ikoner (program) som datorn försöker ladda till fältet i högra hörnet? Kolla om det är några speciella bakgrundsprocesser som tillfälligt slukar mycket resurser.

 

 

Amd:s produktnamngivare borde belönas. Först var det amd XP, efter det amd FX (nvidia?) och nu Turion.

 

Amd 64 3000+ MSI K8T Neo FIS2R 1 GB DDR400 Club3d 9600xt Maxtor 80gb xp sp2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Alså

 

Jag skulle tro att om kabeln har 40 små (små tunna) sladdar så är det ata 133. En SATA kontakt har bara... typ 5-10, ngt liknande. Jag tror att den förra ägaren kanske lurade dig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

nej allt har laddats och man kan använda datorn men eftersom hdn jobbar så kan jag tänka mej det blir segt.

 

jag vet oxå att det inte är en speciell process som är problemet just då

 

hade det varit så att windows laddats segt hela tiden under uppstarten så hade jag nog rek ägaren att ominst windows men nu är det ju bara dena "efterladdning" som är problemet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya drivisar till moderkortschipset är den enda egentliga lösningen som jag kan komma på just nu.

Defragmentering hjälper också, men jag tror knappast att det hjälper avsevärt.

 

 

Amd:s produktnamngivare borde belönas. Först var det amd XP, efter det amd FX (nvidia?) och nu Turion.

 

Amd 64 3000+ MSI K8T Neo FIS2R 1 GB DDR400 Club3d 9600xt Maxtor 80gb xp sp2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

minns jag rätt så är det 4in1 4.5x som är installerade, räcker inte det?

 

datorn va såhär från dag ett

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde att datorn hade en SATA hårdskiva, moderkortschipsetsdrivisarna inverkar endast på IDE-hårddiskar.

 

Du borde försöka få tag på en uppdaterad VIA SATA-RAID drivrutin, det borde gå med den som finns på viaarena.com.

 

 

Amd:s produktnamngivare borde belönas. Först var det amd XP, efter det amd FX (nvidia?) och nu Turion.

 

Amd 64 3000+ MSI K8T Neo FIS2R 1 GB DDR400 Club3d 9600xt Maxtor 80gb xp sp2

 

[inlägget ändrat 2005-04-07 23:18:59 av *celloman*]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

det ska väl isf va den här (går ej länka)

 

For use with the following Product/s :

 

VT6410 IDE RAID controller ( VT6410 )

Discrete Serial ATA RAID controllers VT6420/1 ( VT6420 VT6421 )

VT8237 Integrated Serial ATA RAID controller ( VT8237 VT8237 )

 

den heter 4.20

[inlägget ändrat 2005-04-08 01:07:02 av 927]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den bore nog fungera eftersom det inte fanns några andra alternativ på sidan.

 

 

Amd:s produktnamngivare borde belönas. Först var det amd XP, efter det amd FX (nvidia?) och nu Turion.

 

Amd 64 3000+ MSI K8T Neo FIS2R 1 GB DDR400 Club3d 9600xt Maxtor 80gb xp sp2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...