Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Installera servicepack 2

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Jag har efter lång tvekan beslutat att lägga in SP2 i min dator. Har blivit lite skrämd av allt strul som många tycks ha. Min fråga gäller vad jag skall företa innan installationen. Skall någon brandvägg eller antivirusprogram avinstalleras först (jag har Norton Antivirus).Kan SP1 ligga kvar? Vilket är bäst att inst. från CD, eller direkt från nätet.

Hoppas någon kan förklara för en lite okunnig på ett lättfattligt sätt

Tackar på förhand. Med vänlig hälsning: Krut

Guest idgadmin

Hej.

Egentligen bara att installera SP2.

Jag hade Norton Internet Security och hade den kvar när jag installerade SP2.

Lite kryptiska felmeddelandet om brandvägg efter färdig installation av SP 2 men när jag körde uppdate på NIS så försvann dessa.

Men har hört att det är bäst att stänga av ev. brandväggsprogram under installationen och koppla bort datorn från nätet om du har bredband(stäng av modemet eller dra ut kontakten till nätverkskortet).

Men om du har bredband så skulle nog ja installera SP2 från nätet och då ska du ha virus och brandväggsprogrammen aktiverade hela tiden.

HÖR AV DIG IGEN OM DET BLIR PROBLEM.

Du kan ju alltid gå in i "Lägg till ta bort program " och avinstallera SP2 om den skulle börja strula för mycket.

[inlägget ändrat 2005-04-01 17:01:09 av PUN]

Crazy Horse

Före SP2 installationen skapas en återställningspunkt automatiskt.

Innan installation rekommenderar jag att:

Kör en scanning med Ad-Aware och Spybot så att allt "skrutt" är bortrensat. Starta om datorn.

Kör Diskrensning och defragmentering.Starta om datorn.

Stäng av XP:s inbyggda brandvägg.

Kika också på din datortillverkares hemsida om de har någon information, uppgradering t ex som gäller SP2, bifogar länk som kanske kan vara till hjälp

http://www.microsoft.com/windowsxp/sp2/oemlinks.mspx

Om du har fler användare på datorn se till att de är utloggade innan installation.

Hör av dig hur det går eller om du har några funderingar,

Crazy Horse

Det mesta har väl redan nämnts. Om du har flera bakgrundsprogram på (typ program för cd-brännare eller brandvägg) kan det löna sig att uppdatera dem till den senaste versionen för att undvika eventuella konflikter i samband med installationen.

Amd:s produktnamngivare borde belönas. Först var det amd XP, efter det amd FX (nvidia?) och nu Turion.

Amd 64 3000+ MSI K8T Neo FIS2R 1 GB DDR400 Club3d 9600xt Maxtor 80gb xp sp2

Guest idgadmin

Jag tackar herrar Pun,Crazy Horse och Celloman för goda råd och har nu av allt att döma lyckligt installerat SP2.

Jag gjorde en diskrensning och defragmentering, men avinstallerade ingen brandvägg eller antivirusprogrammet.

Tack och hälsningar: krut

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...