Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur lägger jag upp min hemsida??

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Jag har gjort en hemsida, hur lägger jag upp den på tex. telia så att jg får typ addressen www.telia.se/minsida hur gör jag det??

MVH FaNta

Guest idgadmin

Hejsan.

Normalt har du en webbserver som ingår i Telia, det brukar stå i värdehandlingen vilken adress som du skall lägga ut din sida på.

Det kan vara nått liknade: ftp://w1.telia.com/ ~uxxxxxxx/

När du lagt ut sidan där kommer du att se den hela adressen till din sida, den blir tyvärr ganska lång och kan se ut som följer:

http://w1.320.telia.com/~uxxxxxxxx/index.htm

För att få en kortare adress kan det vara bra att kolla på de webbhotell som finns på nätet, själv har jag använt en just.nu adress så blir det lite kortare.

Mvh

Micke

Guest idgadmin

Normalt behöver du inte gå in på den sidan om du har ett eget program för att skapa hemsida, vet inte vilket program du har, jag använder frontpage och går man in på arkiv menyn så står det publicera webbsida och sedan kommer frågan var du vill publicera sidan, men du har säkert samma funktion i alla program för att kunna lägga ut sidan.

Länken som du får upp är för att använda telia´s hemsides guide och den skall du inte behöva använda.

Har för mig att det är samma lösenord som du har till e-mailen om du har mail via telia.

Micke

Guest idgadmin

Tyvärr fuunkar det inte min ´telia adress är ju johan.lilienberg@telia.com men när jag ska skriva in den så kan jag bara skriva johan.lilienberg mer får det inte plats......

Guest idgadmin

Hej igen.

Du skall fått ett kontonummer som hör till emailen.

TYP: u32011234

Lösenord: xxxxxxxxxx

Det är detta du skall skriva in, inte mailadressen.

Mvh

Micke

Guest idgadmin

Då är nästa fråga,vilket program du använt för att skapa hemsidan i.

Det kan ju vara så att du behöver ett ftp program i datorn.

Det finns en massa att välja på om man söker på nätet.

Om man som i mitt fall använder frontpage så gick jag in på arkiv menyn och där klickar på publicera webbplats så kommer det upp en ruta där jag fick frågan vilken webb server jag ville ansluta till, sedan kom nästa ruta där jag skulle skriva in användarnamn och lösenord för att komma åt telia´s webbserver,vilket då var samma användarnamn och lösenord som till e-mailen.

Har tyvärr inte så mycket mer att komma med.

Mvh

Micke

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...