Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

10.0.4


HL

Rekommendera Poster

Jaha, nu har 10.0.4 kommit. Men för oss med svensk version är det som vanligt stopp. Jag trodde det skulle vara slut med det där nu, i och med den nya språkhanteringen i OSX.

 

Det är inte lätt att vara uppdaterings-junkie och svenskspråkig samtidigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Kjellman2

Verkar ju skumt.. Trodde att uppdateringarna skulle funka på alla språkversioner...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mats Adolfsson

Ja det trodde jag med. borde det inte vara så att även om man har den svenska versionen så kan man installera även den engelska?

 

/Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla språkversioner ligger ju på samma CD - eller har inte den svenska versionen levererats ännu? Fortfarande inte?

 

Det är bara att välja språk med inställningsprogrammet International, logga ut och logga in ingen och boom tjackalack så är systemet på det språket.

 

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Gandhi

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, den svenska har kommit, men när man försöker uppdatera till 10.0.4 så säger den att uppdateringen inte kan göras på den här datorn. Min teori är:

 

Även om det rent tekniskt inte skulle vara nåt problem att installera den engelska versionen på den svenska så har Apple valt att inte stödja detta eftersom det skulle innebära att vissa delar av systemet (de nya) skulle bli på engelska i ett i övrigt svenskt system.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter konstigt. Testa att ändra språk till engelska och logga in igen.

 

Öppna Software Update och försök en gång till. Funkar?

 

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Gandhi

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar inte.

 

Med Software update säger den "Your software is up to date". Right...

 

Laddar jag ner installeraren säger den istället "This update cannot be installed on this computer".

 

Min teori verkar hålla...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då fattar inte jag vad som kan ha hänt.

 

Språkversionen eller inställningarna under International ska inte spela någon roll. Alla 17 språk ligger ju på samma CD.

 

Hittar du ingen info på Apples TIL?

 

I värsta fall får du väl installera om X och sedan uppdatera.

 

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Gandhi

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Alla 17 språk ligger ju på samma CD."

 

Kanske det, men uppdateringen är inte för alla 17 språk, utan bara för de språk som OS X först släpptes till (engelska, franska osv). Det kan man läsa när man laddar ner filen från Apples sida. Så jag tror inte det är tänkt att det ska funka.

 

Nåja, jag trivs nog rätt bra med 10.0.3 ändå. Man får vara nöjd med vad man har osv osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte hålla dig till engelsk version? Då får du ju uppdateringarna snabbare?

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Gandhi

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart jag kan. Poängen är att det är många som gärna vill ha sina program på svenska och att förhoppningen var att det inte skulle spela någon roll vilken språkversion man hade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar själv som programöversättare (lokaliserare) och har bland annat översatt Mac OS och Mac-program (men också en massa Windows- och Unix-program). Det är inte alltid så lätt även om Apple är ett av de absolut bästa företagen i det avseendet.

 

Problemet är bristen på tid. Systemen, programmen och dokumentationen ska numera i regel ut på marknaden *samtidigt* med de amerikanska versionerna, bland annat därför att de olika språkversionerna numera ofta ligger på samma skiva.

 

Men jag delar din fromma förhoppning. Professionella Mac-användare har ofta engelska program och system. Men många av Apples kunder, kanske framför allt hemanvändare, skolbarn och äldre (med äldre menar jag tanter och gubbar över 30 he he) vill ha programmen på sitt eget språk, i vårt fall svenska.

 

"Kill Elvis!"

 

 

[inlägget ändrat 2001-06-30 14:11:02 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...