Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router


Metalmaid

Rekommendera Poster

Hehe, tycker jag kan skapligt om datorer men när det kommer till routrar och nätverk är jag en riktig novis.

 

Jag har ett bredbandsabbonemang och ett rent adslmodem i dagsläget och nu vill min styvdotter ha in internet på sin dator också.

 

Så om jag skaffar en router och kopplar till min splitter och ett extra nätverkskort till den datorn samt kabel mellan den datorn och routern, går det att surfa på båda burkarna samtidigt då?

 

Eller finns det andra alternativ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det bästa alternativet, visst det finns andra alternativ men inte lika bra.

 

Men du ska ansluta modemet (inte splittern) till routern. Ordningen är telefonjack >modem >router >klienter (dvs de datorer som ska anslutas till nätverket)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Router

Paketväxel eller kommunikationsdator för sammankoppling av lokala nätverk över korta eller långa avstånd. Den ger möjlighet till kontroll av trafiken och filtrering när det finns mer än en väg för ett paket att transporteras mellan två ändpunkter (noder) i nätverket. Det är router-funktioner som får Internet att fungera genom att överföra datapaket från en värddator till någon annan.

 

Ordet route betyder att välja eller hitta rätt väg. Ofta används det engelska uttrycket även på svenska: att routa, man utför routning, dvs. skickar vidare till rätt adressat.

 

 

Switch

 

 

Växel, i ett nätverk en enhet som kan koppla om förbindelserna i nätverket. Ofta har en switch (uttrycket används ofta på svenska) samma uppgifter som en hub men genom programvara i switchen kopplas förbindelserna om mer effektivt eftersom adressen i meddelandet läses av switchen.

Omkopplare, benämning på en box, manuell eller automatisk, för omkoppling mellan olika enheter som är anslutna till en gemensam utgång (port) i en dator.

Väljare, i ett datorprogram en parameter som styr förgrening och som är bestämd innan förgreningspunkten nås. Kan även vara benämning på tillägg till kommandon och ger då kommandona vissa egenskaper. Microsoft kallar på svenska dessa kommandotillägg för växlar men Datatermgruppen förordar ordet väljare.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det någon betydelse om man väljer en rak kabel eller en korsad kabel?

 

Sen undrar jag om en sån här hub ger samma effekt som en router eller är jag helt fel ute?

Netgear EN104 tp Ethernet hub 4port

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hub ger samma effekt som en router

 

En hub kan närmast liknas med ett grenuttag och en förstärkare. Hubben fördelar signalen till de olika portarna. Nackdelen med en hub är att den inte bryr sig om vart den skickar sina paket. Allt som skickas in i en port, kommer att distribueras ut på samtliga protar. Hubbar använder sig av kommunikation med halv duplex. Om antalet portar i hubben skulle bli för litet kan man ”stacka” (kaskadkoppla) flera hubbar efter varandra.

 

 

 

En korsad kabel används för nätverksanslutning mellan pc - pc

 

Har man router, hub, switch mellan datorena så används rak kabel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill jag inte ha datorerna sammankopplade med varandra utan fristående med separata uppkopplingar skall jag alltså ha raka kablar i varje led från modem till klient?

 

Kan man även kaskadkoppla en router? Jag har ju gjort det med telefoner så principen kanske är densamma...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Man får tacka för vägledningen, nu har jag två burkar uppkopplade samtidigt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...