Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med extern hårddisk


mr hansson

Rekommendera Poster

Hallå

Jag har en extern hårddisk, en maxtor one touch på 160gb och kör win xp sp 2.

 

problemet är det att jag kan inte starta datorn när hårddisken är påslagen, jag måste vänta med att slå på den tills jag är inne i windows då fungerar det. Är hårddisken påslagen under uppstart kommer bara felmedelandet ntldr saknas upp.

 

det är rätt störande att behöva stänga av hårddisken vid exempelvis omstart eftersom utdelade mappar och liknande på disken försvinner när man stänger av den så man måste gå in å ställa in behörigheten på dem igen.

 

Har kollat lite i bios på boot sekvensen men inte hittat något konstigt där så jag förstår inte vad som är problemet..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

det var en bra sida men den hjälpte dessvärre inte mig. min uppstart fungerar utmärkt så länge som inte den externa hårddisken är påslagen det är det som är problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kom ihåg ett liknade problem jag hade, att helt plötsligt så kunde datorn inte boota, liknade det som när man glömmer kvar en diskett i datorn. Denna gången var det dock inte en diskett utan ett USB-key-minne som satt kvar. Testa att flytta om i Bios så att hårddisk kommer före USB/floppy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

det har jag redan kollat, första boot alternativ är hdd 0 sen cd sen usb hdd..

 

fattar inte varför xp vägrar boota med usb hårddisken igång har kollat nya drivers till moderkortet oxå men inte heller det hjälpte.

 

det tråkiga med mitt bios är att det finns så fruktansvärt lite alternativ att leka med, tråkig fujitsu siemens..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...