Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken skillnad på dvdripp och divx?


Nisse

Rekommendera Poster

Vilken skillnad på dvdripp och divx? Vilken har bäst grafik och ljud? Divx är väl bilden stor och dvdripp är bilden liten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är skillnaden mellan en bil och en väg? Eller nå't...

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Divx är väl bilden stor och dvdripp är bilden liten?

 

Du har helt rätt! När det gäller dvdripp får du bild lika stor som väggen. För Divx brukar den inte bli större än en flugas pitt! ;)

 

Förlåt mig om jag kommer av ämnet lite men...

Näe, storleken på bilden beror helt på hur klippet är samplat.

Däremot storleken på filen är ganska olika.

En dvdripp ligger på ett gäng Gigabyte (exempelvis 5) och när den komprimeras till divx blir den ett par hundra Megabyte. (Mindre fil = Sämre kvalité)

 

 

 

:: (en kraftigt flummande) NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVCD brukar vara det som klassa som DVDrip (självklart måste källan komma från en dvd). En SVCD burkar ligga på 2-3 cd skivor. Medans DivX ligger vanligen på 1-2 cd skivor. DivX har mycket högre kavlite på både ljud och bild, men det kräver i stället en kraftfull dator för att kunna spela upp den. Medans SVCD går att se på via sämre datorer och även via de flesta stationära dvdspelare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD-Rippar finns i många format.

 

DVD-rip är som ordet antyder när man rippar bild och ljud från en dvd sen finns det ett antal format man kan komprimera till.

 

VCD = mpeg1 komprimering, ca 70 min per 650 Mb cd, vhs kvalitet och dolby surround ljud.

 

SVCD = mpeg2 komprimering, tar ca 3 skivor för en film. Bäst bild och ljud men väldigt stora filer. Dolby surround ljud.

 

DIVX = mpeg4 komprimering, möjligt att få in en hel film på en cd beroende på vilken kvalitet man vill ha. Bra bild fast sämst ljud av de 3. Använder mp3 som ljudkälla.

 

VCD och SVCD går att köra i vanlig dvd-spelare dvs sånna man kopplar direkt till tv'n och dator. Divx kan då det inte är nått standardiserat format bara spelas upp på dator och kräver en rätt snabb dator.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med snabb dator varierar lite (mycket på kvalitet), men med en 450-500 mzh klarar man de flesta filmer. Sen om man anser att detta är en snabb dator eller inte vet jag inte.

 

DivX måste ju inte använda mp3 som ljudkälla, du kan ju välja vilken du vill. Även om det oftast är mp3 i dom filmer man får tag på (mp3 räcker dock utmärkt (tycker jag) om man inte vill ha surround)

 

inte så insatt, men har en SVCD på 3 skivor bättre kvalitet än en DivX på 3 skivor (samma film) ?

När det kommer till divx har ju många ovanan att rippa ner det till 1 cd vilket inte ger så bra kvalitet.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVCD är juh mpeg2 - dvs samma format som på DVDn ursprungligen, fast med mindre upplösning och/eller bitrate.. har svårt att se att något är bättre än det.

 

Men jag brukar köra divx på extrema bitrates i PAL D1 för animationpreviews - dock går dessa INTE att spela upp på datorer som är långsammare än 600-700MHz - så divx ÄR verkligen krävande, en nackdel ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
MatsKarlsson

Vad behövs för att spela upp mpeg2 (SVCD) i en dator? Måste man ha ett kort eller räcker det med mjukvara eller en codec? Isåfall vilken / vilka är bäst?

 

/Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tjena,

 

1. Du kan spela upp SVCD med några olika program, t ex PowerDVD. Det finns Codec att hämta hem så du kan spela den i Media Playern också. Codecen heter Ligos Mpeg2 Codec (Finns nog många olika..). Men installerar du PowerDVD så ingår Codecen i det.

 

2. Beroende på hur man kodar SVCD så får det plats lite olika. Man kan göra det på ett gäng olika sätt. Men man kan räkna med ca 58 minuter på en skiva för en full screen bild. 62 minuter för en Widescreen film.

 

Sen är det också beroende på vad det är för film, slowmotion går t ex inte att komprimera lika mycket som "vanliga scener"

 

Nä nu orkar jag inte skriva mer.

 

/Helge

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...