Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ang. PC för Allas test på monitorer


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag har köpt testvinnarmonitorn View Sonic VX715 från nr 1 i PC för Alla. Nu undrar jag vilket grafikkort som användes under testet och om någon kan rekomendera mej vilket moderkort, grafikkort och vilken processor jag bör ha för att allt ska passa så bra som möjligt tillsammans. Jag har köpt ett minne på 1 G. Tacksam för svar, det är så mycket att välja på, men jag vill ha så bra bild som möjligt till skärmen och inte mindre än 2,4 processor.

Gunilla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet ingenting om vilket kort som anvädes i testen, men i regel ger varje kort en relativt bra bildkvalitet idag (i jämförelse med hurudant läget var för några år sedan), så länge det är ati eller nvidia förstås.

Du borde ha ett dvi-uttag i skärmen och om du använder detta uttag för grafikkortet och skärmen blir bildkvaliteten bättre och skillnaderna mellan grafikkorten minskar, eftersom du då får signalen digitalt överförd.

 

Med tanke på prestandan skulle jag rekommendera geforce 6600 Gt (agp-versionen!) eller 9800 pro. Jag antar att du köppt normalt ddr-minne och då måste moderkortet stöda ddr och inte ddr2. Processorn kunde vara en amd 3000+ (socket 754). Moderkort: t.ex. MSI K8N Neo Platinum.

Ett annat alternativ: geforce 6600 Gt pci-express versionen, amd 64 3500+ (socket 939), MSI K8N Neo4 Platinum SLI).

 

Amd:s processorer går inte att mäta i gigahertz men i princip motsvarar en 3000+ en intel pentium4 3 ghz, trots att fekvensen bara är 2000/2200 mhz. I verkligheten fungerar amd ännu lite snabbare i spel än vad intels motsvarande modeller gör, men priset på amd:s produkter är ändå lite billigare. En 3200+ får du för 1300 kr, geforce 6600 Gt får du för 1700 kr.

 

Om du inte kör spel på datorn räcker i princip vad som helst.

 

 

Cell-processorn i Playstation 3 kommer att vara 10 gånger snabbare än dagens datorprocessorer...Tro om ni vill.

 

Amd 64 3000+ MSI K8T Neo FIS2R 2x512mb DDR400 Club3d 9600xt Maxtor 80gb xp sp2

 

[inlägget ändrat 2005-03-11 13:40:01 av ¤celloman¤]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej igen och tack för svaret! Men jag undrar om det är 256 mb eller 128 mb du rekommenderar på grafikkortet. Är det bättre att köra på 256 mb?

 

Jag spelar inte direkt spel på min dator, men jag håller på med bildhantering. Jo, jag har ett vanligt DDR minne, det stämmer.

 

Är denna kombination det som du rekommenderar i första hand?

 

Amd 64 3000+ MSI K8T Neo FIS2R 2x512mb DDR400 Club3d 9600xt Maxtor 80gb xp sp2?

 

Jag undrar också över vad det är för skillnad mellan Pentium 4 och Amd.Förbrukar någon av dem mer ström? Jag har ett 400W nätaggregat.

 

Tacksam för svar Nilla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...