Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Regionsfri DVD?


Joakim Åkerström

Rekommendera Poster

Joakim Åkerström

Hejsan, jag kan inte ett smack om DVD, men kan lite annat om PC.

 

Hur som helt, fick följande mail från en arbetskollega. Är det ngn här inne som vet mera?

 

"Jag har numera fått drivrutiner för DVD installerat och programmet heter

DVDExpress.

HAr du någon aning om var man kan ändra eller få drivrutiner för att göra

den regionsfri?

Om inte kanske du känner någon som känner någon.

Som sagt så har jag en IBM ThinkPad A21p.

 

Jag kunde ändra region 5 ggr men nu har jag bara 4 ggr kvar, om jag gissar

så tror jag att

man kan ändra i någon INI-fil, svårare borde det inte vara."

 

Tacksam för svar

/Spirit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så enkelt är det inte

 

regionen ligger faktiskt i DVD:n precis som ett bios men det går inte att komma åt...

 

vad du får göra är att ladda hem från någon sida ett crackat bios och flasha dvd:n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Finns ett program som heter DVDGenie som ska klara av att göra de flesta DVD-ROMar regfria. Jag vet dock inte var man kan få tag på det, men den som söker finner.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaee... det är inte riktigt riktigt heller.

 

Det finns två regionskollar. En sker i hårdvaran, i själva DVD spelaren. Den är lite svårare att komma åt, oftast krävs det att man flashar om firmwaren med en regionsfri.

Ibland finns det sådana att ladda ner från tillverkarens hemsida, ibland får man leta på nätet på någon av de många DVD fora som har crackade firmware.

Det är som alltid när man håller på med firmware/bios uppdateringar förenat med viss risk att pilla med det här. I värsta fall kan man paja hela apparaten.

 

Sen finns det ofta en regionscheck inbyggd i programvaran som spelar upp DVD skivan. Den är enklare att komma förbi, oftast finns det små program som fixar det.

 

Enklast är att söka sig fram till något vettigt DVD fora för att kolla. Där finns ofta de olika fabrikatens aktuella regionstatus, nerladdningsbara firmwares och programvara.

 

/C

som är fascinerad över att regionskodningen fortfarande tillåts

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Åkerström

Tackar för alla svaren....

 

Ska tipsa min kollega...tyvärr så kommer nog återföringen på detta ta ett tag då han har rest till Shanghai..

 

Tack i alla fall

 

Mvh

Joakim

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...