Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kompatibilitetsläge


jeeves

Rekommendera Poster

Hej!

När jag skall gå in på IE 6.o, får jag upp en felruta, som säger att "Det här körs i kompatibilitetsläge och vissa funktioner är inte aktiverade"! Vilket j-a ord, försök att säga det snabbt några gånger!

Skämt åsido, jag har varit i kontakt med Microsofts support och har ett ärendenr där, men ingen från supporten har hört av sig sedan 5/2 och då skulle de återkomma, så snart de visste, vad som var fel!!

Nu sätter jag mitt hopp att någon på supporten här har en lösning!

För det första vad innebär detta ord?

För det andra vad kan jag göra för att rätta till det?

Jag kör från idag med XP Professional, men det är lika illa efter installation av detta progam!

Ha det gott och sköt om er era kära!

Mvh Hans

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-25 20:23:32 av jeeves]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Hans

 

Jag lyckades säga ordet 4 gånger i snabb följd men sen floppade det.

 

Kompatibel = förenlig (enligt SAOL).

 

Om du t.ex har ett gammalt datorprogram som fungerade när du körde det på Win98, men som inte fungerar så bra att köra på WinXP, så kan du välja att köra det i "kompatibilitetsläge" för Win98.

Ofta fungerar programmet bra då.

(om du vill så kan jag förklara för dig hur man gör detta).

 

Men varför du får det meddelandet när du öppnar IE 6.0 kan jag inte komma på just nu. Det står still. Kanske någon annan har en idé.

 

En sak vore bra att få reda på förstås.

Har du gjort en "ren installation" av XP Pro.

Eller är det den gamla installationen där du hade Win98 i grunden som du sedan uppgraderade till XP Home som du nu har "byggt på" med XP Pro??

 

trevlig helg

amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

Ordet finns under egenskaper, t ex på exe.filer. Högerklicka på en sån fil, välj egenskaper. Där finns det en flik som heter just så. Där kan man prova att köra gamla program i kompatibilitetsläge för en tidigare version av Windows.

 

Jag vet inte om du blir klokare, men jag har flera gånger tipsat om detta vid problem med program som inte är certifierade för XP. Varje gång får jag kolla stavningen..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Amos!

Jag har upppgraderat XP Professional ovanpå win98 och XP Home Edition! Kanske är det det, som är problemet!

Jag kommer in i IE men om jag t ex skall vidare i Handelsbanken, som är min startsida, så kommer "Sidan kan ej visas", men nu har jag installerat Mozilla, så det för tillfället är det inga problem, men det vore roligt att veta, om det finns någon inställning jag kan ändra för att få IE att fungera igen som förut!

Trevlig helg på dig själv!

Mvh Hans

 

[inlägget ändrat 2005-02-25 22:06:29 av jeeves]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej bmhson!

Jag provade ditt svar och hittade det svåra ordet!

Men om det är som du skriver, förstår jag inte varför inte IE inte är kompatibelt med XP Pro, när det fungerade med XP Home Edition!

Mycket egendomligt!

Ha det gott och sköt om dig o de dina!

Mvh Hans

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

Brukar du förstå allt, när microsoft är inblandad??

 

Prova att ställa in kompatibiliteten till XP home edition och installera sen om IE, om du hittade den exefilen..

Ha det själv jeeves

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Hans

 

Det verkar inte som om man kan köra IE i kompatibilitetsläge i och med att det ingår i Windows (ganska logiskt egentligen). Det går inte hos mig i varje fall.

 

Hände detta i anslutning med att du installerade XP Pro eller??

 

Jag minns att du hade Home med sp2.

Var versionen av Pro också med sp2.

Installerade du den själv. Såg du i så fall om den skrev över (ersatte) nya filer med äldre?

 

EVENTUELL LÖSNING

är kanske att installera om IE. Men då får det inte vara med en äldre version än den du har på datorn nu.

Och gör en systemåterställningspunkt innan du försöker.

 

Det låter konstigt att det påstås att IE kör i kompatibilitetsläge. Kanske har det blivit en såpass konstig konflikt så att Windows inte förstår sig på den och därför ger ett sådant här underligt felmeddelande.

 

Jag kan tyvärr inte komma på något mer just nu.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-26 01:25:36 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Amos o bmhson!

Jag ominstallerade IE till XP Home Edition, och kan ni tänka er, att nu fungerar det igen!

Jättetack till er båda, fast det är ju inget vidare, att man inte kan begripa sig på, hur saker o ting kan ändras i datorn, utan att man själv gör något!! Men det är väl som bmhson skriver, att det är inte lätt att sätta sig in i hur datorn fungerar! Ibland verkar den leva sitt eget liv!

Nu har jag fått ytterligare ett problem:

när jag klickar på "Start-Stäng av datorn" kommer det fram 3 olika alternativ, "Vänteläge-Stäng av-Starta om". Rutan för "Vänteläge" är gråmarkerad och inte klickbar! Vad tror ni det kan bero på och kan jag åtgärda det?

Slutligen Amos, så kom jag inte överens med Pandasupporten, om vilka åläggande man kan fordra av en fungerande support, så jag har avinstallerat Panda och fordrat licenspengar tillbaka för tiden fram 2006-06-16!

Nu var det så turligt, så i samband med att jag köpte XP Home Edition, följde det med en gratisversion av F-Secure Antivirusprogram, som gäller till 2005-08!

Nu till min fråga: jag har kollat en hel del inlägg på supporten, men ingen tycks ha F-Secure! Vet någon av er ett bättre antivirusprogram? Den frågan skulle naturligtvis inte vara här utan i "Säkerhetsfrågor", men eftersom jag ändå är här, tänkte jag, att jag skulle chansa!

Än en gång tack för att ni hjälpte mig med IE och har ni även en susning om det sista problemt, vore jag väldigt tacksam!!

Ha nu en riktigt skön och trevlig helg båda två och sköt om er och era kära!

Mvh Hans

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Hans, bra att det löste sig.

 

Fråga 1

Jag vet inte hur du får "vänteläget" att bli klickbart.

 

Fråga 2

Det är nog många som använder F-secure och jag har aldrig hört något dåligt om det. Jag har till och med för mig att det ingår en brandvägg, i varje fall på den versionen jag läste om. Hur det är på den version som du har med brandvägg vet jag förstås inte.

Tycker absolut att du skall prova F-secure.

 

Det enda som jag hört att man skall tänka på är att om man använder "Spybot" och får upp något som heter "backweb" (eller något sådant), så kan det vara en komponent som tillhör F-secure.

Om det är på det viset och om komponenten tillhör F-secure, så skall man inte ta bort detta i Spybot.

 

Trevlig helg

Amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-26 20:43:55 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hejsan

Kul att det löste sig. Jag har för länge sen slutat att förundra mig över hur datorer "tänker", om det är det dom försöker göra? Dom använder inte mitt sätt att tänka i alla fall..

 

Har du kollat i Kontrollpanelen, under Energialternativ? Under fliken Viloläge finns det möjlighet att bocka i "Aktivera stöd för viloläge". Det kanske har "hoppat ur".

 

Annars kan man ju ställa in en del under Egenskaper för bildskärm, som du når genom att högerklicka nånstans på skrivbordet. Under fliken skärmsläckare finns Energiskarfunktioner längst ner på sidan. Där kan man laborera med diverse inställningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Bmhson!

Jag har ingen flik i Energialternativ, som heter Viloläge. Jag har XP Pro och den kanske inte finns i detta program!

Jag får fortsätta att leta!

Mvh Hans

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...