Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Low Resources Windows 98


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej!

Sedan jag skaffade bredband (Telia), installerade Zone Alarm etc. så har surfningen börjat krångla. Efter en liten stund stannar Internet Explorer pga Low Resources. Kollade med Winmeter i Windows. Resurserna börjar på ca 57% innan Explorern öppnas (inga andra program igång) och sjunker drastiskt. Vet någon vad som är fel? Virus? Mitt virusskydd larmar ej.

Bör nämna att räknaren för Blocked Intrusions i Zone Alarm smattrar oerhört fort. Activity lampan på mitt ADSL-modem blinkar nästan hela tiden oavsett om jag är påloggad. Även om datorn är avslagen. Detta kanske påverkar Resources?

 

[inlägget ändrat 2005-02-18 09:58:19 av Twinman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag har 128 MB minne. ACT/PPP lampan på modemet har slutat blinka frenetiskt nu.

 

 

[inlägget ändrat 2005-02-18 12:50:16 av Twinman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

det är ju lite lite, det finns inte nån bra task manager du kan hämta som visa lite mer info

 

räkna med att du har hälften kvar när du startat datorn. startar du sen tex ie,oe,winamp så går det nog åt 35 mb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott
det är ju lite lite, det finns inte nån bra task manager du kan hämta som visa lite mer info

 

I Win 98/ME finns ju inte alls denna funktion inbyggd. Men om man laddar hem det helt suveräna freeware-programmet "Process Explorer" från Sysinternals så kan man se detta plus mycket annat även i Win 98/ME.

Ungefär som i aktivitetshanteraren i XP. Man ser t.ex hur stor CPU aktivitet som går åt för varje enskild process plus minnesanvändningen.

Länk för download.......

 

http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/procexp.shtml

 

Ett viktigt tips är att när man startat Process Explorer gå till "veiw-select colums" och under "process performance" bocka i "start time" och "working set size".

Då kan man se när en viss process startat plus att man selektivt ser minnesanvändningen för varje enskild process.

Det finns mycket annat att bocka i där också, så det är bara att testa.

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej!

Några följfrågor:

1. Installerade Process Explorer, men i den versionen för Win 98 finns inte valet "process performance"...

 

2. Jag kan konstatera att det är speciellt vid flera IE fönster öppna med relativt tung grafik som resurserna tar slut.

 

Som jag skrev. Detta fenomen uppträdde aldrig vid uppringd internet.

 

Har uppdaterat nätverkort drivrutinen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott
Installerade Process Explorer, men i den versionen för Win 98 finns inte valet "process performance"...

 

Hej, är du säker på det?? Det är nämligen exakt samma installationsfil till alla Windowsversioner. Konstruktören har bara delat upp nerladdningen i två länkar så att han kan se vilket operativsystem man laddar hem till.

 

Har inte Win98 just nu så jag kan inte testa. Men när du gått till "veiw-select colums" så får du förhoppningsvis upp denna dialogruta.

Skärmdump här....

 

http://hem.fyristorg.com/concord/pcsupport/process.gif

 

Det är under den fliken "process performance" som du sedan bockar i.

Möjligtvis uppför sig programmet annorlunda i Win98, kan tyvärr ej testa just nu.

(vore bra att få reda på det i så fall)

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej!

Tyvärr finns bara flikarna:

-Process Image

-Handle

-DLL

-Status Bar

 

Jag har rensat en del i autostart och tror att bara det nödvändigaste är uppstartat. Ändå tar resurserna slut efter 3-4 IE fönster.

//Twinman

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Jag har 128 MB minne."

 

128 MB ramminne väl? Hur stor hårrdisk? Är det en gammal maskin?

 

Har du hårddiskpartition? Många som har det överbelastar ena enheten och glömmer bort den/de andra. I princip kan man säga att ena enheten bör innehålla operativsystemet och eventuellt Officepaketet (om man nu använder det) medan den/de andra enheterna får ta hand om andra installationer. En enhet bör har minst 15% "extra" resurser för att klara grundläggande funktioner som defrag mm.

 

Många faktorer kan spela in. Kan du tänka dig att testa en annan webbläsare? Mozillas Firefox har gjort min surfning mycket snabbare. Microsofts produkter interagerar med varandra hela tiden vilket kan orsaka problem.

 

Det bör inte spela någon roll att du har Telia bredband, antivirus och ZoneAlarm - det ska ju underlätta surfandet och inte belasta det.

 

När min dator får Low Resources är den nere på 10-15% och först när jag använder mycket tunga bildbehandlings- och grafikprogram - aldrig med många Internet Explorer- fönster. Har ofta en 10-12 fönster igång samtidigt (eller hade, numera använder jag Firefox och där kan man använda olika flikar istället för flera fönster).

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej!

Visst är det RAM minne. Hårddisken är uppdelad på två partioner. En på 4 GB (700 MB ledigt) och en på 15 GB (12 GB ledigt). Ska försöka rensa C-disken ännu mer.

 

Ska även prova Firefox.

 

Tack för tipset!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

tror det är stor risk att firefox tar mycke mer minne pga att den inte är integrerad som ie är.

 

mozilla 1.8 testa jag för ett tag sen och den låg på minst 30 mb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är mycket möjligt att 927 har rätt om att Mozilla tar större plats. Det är ett tankeexperiment från min sida, men om webbläsaren är fristående så bör färre delar av Microsoftprogrammen vara aktiverade samtidigt då integrationen dem emellan kräver att alla delar är igång. Rätta mig gärna om jag har fel.

 

Har man en partition ska man försöka ha enbart operativsystemet och eventuellt standardprogrammen som Officepaketet på den ena enheten och alla nedladdade program, insticksprogram mm, samt Mina dokument och bilder på den andra enheten. Detta för att vid ett virusangrepp eller annat problem bara behöva omformatera den ena enheten. Av denna orsaken är C-enheten, avsedd för operativsystemet, ofta mycket mindre än den andra enheten, ofta benämnd D. Det innebär att man måste ändra standardinställningarna när man laddar ner något från att sparas på C till D, vilket man gör med ett par musklick.

 

Skriv in om detta löste ditt problem, Twinman, annars får vi lära oss mer av det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...