Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

blåsa bort damm?


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

kan någon säga om det hjälper att blåsa bort damm för att öka datorns prestanda??

(har en dator som är mysket dammig på insidan...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut!

Det kan vara skillnaden mellan att datorn börjar brinner/blir överhettad eller inte...

Men den kommer inte gå snabbare...

En bil går troligen inte fortare bara för att du damsuger bort gruset i bagageluckan...

[____________________]

 

Mvh Ledin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Själv så stannade processorfläkten för mig för ett tag sen pga att det satt en dammkocka i den. inte konstigt att den blev för varm och stängdes av efter 5 min

 

 

Pentium 3.28Ghz, 1024 Ram, 200Gb S-Ata, Radeon 9800 Pro 128 mb, Win Xp sp2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Du kan få temperaturen sänkt om du tar bort damm från alla fläktar du har i datorn. Tjocka lager med damm värmer upp datorn. Jag har själv märkt att jag fått ner temperaturen genom att ta bort damm i min dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst idgadmin

Risken är att man kan förstöra datorn om man blåser på bort damm med tryckluft eller sin egen mun. Detta fick jag veta av en datatekniker när jag var och köpte pizza faktiskt. Utandningsluften innehåller ju vatten i små mängder och tryckluft kan bli för starkt tryck så att det förstör delar. Det bästa är att ta en bit vanligt papper och vifta med så att dammet försvinner från delarna. Sen kan man ta det smala dammsugarmunstycket och dammsuga upp damm som samlats nere i datorlådan på kanterna. Där är det ju oftast inte så mycket delar som kan bli förstörda. Vänta en stund med att sätta på datorn ifall det skulle ha bildats nån statisk elektrisitet. Fläkten kan man rengöra med tops. Det har jag gjort flera gånger och jag överlevde. :-) Men stäng naturligt vis av datorn innan andä.

 

Dessutom så har jag gjort så att datorn stängs av om den blir för varm.

 

/Maria

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...