Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Norton Ghost 2003 i XP

grer

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Vad är felet?

Jag själv använder denna produkt med utan problem.

Intel 4,560 Prescott 3.6GHz,2048Kb,800MHz Boxed,Socket478,Hightech Excalibur,NX6800 Ultra GeForce 6800Ultra,256MB DDR3,4 SATA 400GB,

2 W&D 250GB,Logitech,Dell Utrusning.

DC++ Hub Server (Linux Debian)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej!

För mig fungerar det, men man kan inte Ghosta en partition som är aktiv och har öppna filer!

M v h

Lennart

Länk till kommentar

Du använder dig av en startdiskettt för att starta upp datorn i DOS läge sedan i med ghost disketten och kalla på ghost.exe+enter..

Uppdatera Mera :)

Länk till kommentar

Nej, jag vet, men här bröt det ihop redan när Ghost-fönstret kom upp i DOS-mode... Sedan kom jag inte längre med någonting utan rå-reset.

Det här gäller således WinXP Pro

Länk till kommentar

Såå, jag trodde man kunde skapa image-filen i Windows mode - för att sedan lägga tillbaka den i DOS-mode...

Länk till kommentar

Det skall fungera så också, att man bestämmer vad man vill ghosta och namn/plats på ghost-filen.

Sen startar datorn som sagt om, för att utföra det i DOS-läge.

Men....

Har du något antivirus installerat bör du först stänga av det, så att det inte startar när datorn startar.

Alternativet är att använda disketterna.

-----------------------------------------------------------------

Mail: Mij@idgmail.se

Länk till kommentar

Tack för ditt svar!

PUH! Efter att ha jobbat många timmar efter kraschen i går kväll har jag nu återigen fått igång min spritt nya dator och lyckats behålla allting intakt - endast p.g.a. att jag INTE lydde supportens standardråd att installera om Windows... Med lite systematik och mycket envishet så lyckades det!

Vad hade hänt? Jo, de råd jag fått kunde tyda på att jag gjort något tokigt förra gången jag skulle använda Norton Ghost för att göra en image-fil. Därför dristade jag mig till att göra ett nytt försök i går kväll. Det skulle jag inte ha gjort - och det ska mycket till för att få mig att använda Ghost-en igen!

Efter att noggrant gått igenom allting av betydelse startade jag Ghost-en i Win-mode för att göra en image-fil av C-partitionen. Efter uppsättning och 'go' botade datorn och startade Ghost-fönstret i DOS-mode. Mitt på skärmen satt timglaset - men sedan var det stopp... Det fanns inget sätt att få datorn att boot-a igen - så kraschen var återigen ett faktum!

Nåväl, jag fick igång systemet igen - utan återställningsfunktion - den 'försvann' i den förra supporter-rundan... Mitt påpekande till leverantören att just den här datorn inte 'tål' användning av Norton Ghost - lämnades utan bifall... Att jag använt samma program i andra datorer utan problem ville dom inte höra talas om...

Du nämner "disketterna". Jag fick bara en boot-bar diskett för Ghost-start. Hur kan det hänga ihop? Dessutom - det där med F-secure Antivirus - kan det vara boven i dramat?

Om du vill så fortsätter jag gärna den här historien på den mail-adress som står i slutet på ditt meddelande...

Länk till kommentar

Varsågod, och tack för poängen.

Mycket dåligt att dom inte har kunnat ta tag i saker och ting....

Och tragiskt att deras första åtgärd är en ominstallation...

Men som sagt, troligtvis har det inte med datorn att göra, utan med ditt antivirus.

Att jag nämner "disketterna" är av gammal vana, sedan man fick starta med en win98-diskett för att sedan byta till ghost-disketten.

Numera är det olika antal beroende på vilken funktionalitet man vill ha.

Som det är idag, så startar antivirusprogrammen så fort systemet startar, och kontrollerar så att inget händer med filerna.

Troligtvis uppstår det då en konflikt, kanske beroende på att Ghost vill ha tillgång även till systemfiler.

Det bör gå att ställa in antiviruset så att det inte startar med systemet( men det kan skilja mellan olika antivirus), och på det sättet få det att fungera med ghost.

Samtidigt tycker jag själv att det blir en säkerhetsrisk.

Dels under tiden man "rotar runt" i Ghost, för att bestämma vad som skall med och var den skall sparas.

Dels när man sedan lägger tillbaks den, då den inte kommer att starta med systemet per default.

Du får gärna fortsätta antingen här eller via mail..

Länk till kommentar

Jag fortsätter här - det finns kanske någon annan som kan ha nytta av det också... Och du är mer än väl värd poängen!

Jojo, det ligger säkert en hel del i det du säger om anti-virus-programmet och jag har tagit fasta på det. Jag har varit med om att det ställer till krångel vid installation av en del andra program - men aldrig tidigare att det, F-secure Antivirus, varit orsak till att hela systemet kraschat! Och inte lite heller...

Hur är detta möjligt: Med den diskett, tack och lov att jag beställde datorn med diskett-drive, som Ghost självt gjort kan man inte ta sig ur kraschen efter start från Windovs heller... Och, tacka för det, eftersom det hade hänt stora saker på disken.

Jag hade förutom C-partitionen endast en D-partition på hårddisken. När jag äntligen, i installations-prg kom fram till en möjlighet att se hur disken såg ut efter kraschen så visade det sig att där fanns en ny C: om endast 8MB där Ghost-prylarna låg, den egentliga C-part. hade bytt namn till E: - medan D: såg intakt ut... Kan det vara så att Ghost-en skapar en temp. partition C: ???

Efter lång tvekan 'hackade' jag bort den nya C: och gick ur inst.prg. Därefter kollade jag med Partition Magic i DOS-mode, det funkar bra men där ser man inga part.-beteckningar, hur det såg ut... Tja, kanske det skulle funka ändå - och en boot-up från hårddisken avslöjade att allt såg ut som före kraschen! Ridå!

Gissa om det, till skillnad från av supporten förra gången föreslagna åtgärder, var en lättnad att slippa bygga upp hela systemet igen.

Jag är en nyfiken natur så det skulle roa mig att stänga av F-secure Antivirus, det finns en bock för Aktiverat, för att se om Ghost-en funkar då... Men, jag törs nog inte det utan tydliga indikationer på att systemet inte kraschar igen - och vem törs ge sådana... och - törs jag lita på dom...

Till saken hör att jag skaffat ett annat image-prg: Drive Image 2000 6.0 eftersom jag är skräckslagen för Norton Ghost 2003 - numera. Med Drive Image har jag utan problem gjort en image-fil av C: Kanske bara tur att datorn inte kraschade då, eller... Men, när jag satt här med min pajade PC i morse så försökte jag lägga ner den filen istället - men se det gick inte alls, möjligen beroende på att jag hade kopierat den från D: till en DVD. I varje fall hittades inte min image-fil av någon anledning...

Nåväl, det gick ju bra ändå till sist, men den gången berodde det väl ändå inte på anti-virus-prg eftersom det näppeligen var igång vid det tillfället...

Jösses vad mycket det här blev - men vad/hur gör jag nu? Jag vill gärna ha en image-fil att ta till när PC-n bryter ihop - av vilken anledning det vara må!

Väl mött igen Mij!

Göran

Länk till kommentar

Hej igen grer.

Jo, att antivirusprogram kan ställa till det vid olika tillfällen har man varit med om....*ler*

..och varje gång svär jag över att jag inte tänkte på det..och sen börjar man om.

Men just när datorn kraschar på det viset, så vet man inte riktigt vad som händer.

Och att då återställa mha en image som finns på hårddisken...det är inte säkert att det vill riktigt.

Hmmm....

Jo, någon form av temp-disk måste skapas, eftsom Ghost startar om datorn och kör i DOS-läge, även om man gör alla val i Windows.

Händer det då något, så stämmer ju inte referenserna sen.

Jag vet hur det känns när man sitter där och ingenting fungerar..och man bara tar fram sin ghost, och 15 minuter senare är datorn som ny igen.

Underbart..*ler*

Njae, garantier vill man väl inte ge, även om jag är tämligen säker på att det skulle gå smärtfritt, under förutsättning allt alla delar av

F-Secure stängdes av.

Själv har jag(vid dom tillfällen jag kommit ihåg att göra en image) valt att installera allt, utom antivirus, brandvägg och andra program som man byter/kanske vill byta relativt ofta.

Och av någon anledning så blir det alltid mha disketter...

Jo, jag har hört att många tycker bättre om Drive Image och True Image, eftersom dom tydligen körs inne i Windows.

Det kan ju också vara så, att antivirusprogrammen är mindre känsliga för dylika program när man är inne i Windows.

Men det är lite dåligt om man inte kan flytta imagefilen.

Det är ju inte säkert att man kan/vill ha den på hårddisken.

Får man en riktig hdd-krasch, där disken går sönder fysiskt, vill man inte ha image-filen där.

Har du kollat så att Drive Image har stöd för dvd?

Annars kan det vara därför den inte hittades.

Till sist..

Jag skulle rekommendera att du gör en image innan du installerar antivirus och/eller brandvägg.

Det är sådant som går relativt fort och lätt att lägga in sen ändå.

Det gör dessutom att man, om man vill använda image om tex 1 år, att man slipper avinstallera tex antiviruset för att man har bytat/licensen gått ut.

Ha det gott

/Mij

Länk till kommentar

Hej igen Mij!

Tack för alla dina för mig värdefulla synpunkter i detta spörsmål!

"Har du kollat så att Drive Image har stöd för dvd?

Annars kan det vara därför den inte hittades."

Nja, det kanske inte har stöd för DVD - i varje fall har jag inte lyckats generera image-filen direkt till en DVD-skiva... Så vitt jag kan se så skrivs det bara om CD och hur många det går åt till en image. Men jag ska försöka utröna detta...

OK, jag ska ta mig en funderare på att skapa en image-fil med Norton Ghost under säkrare former än jag tillämpat hittills - d.v.s. med ett ned-tystat virus-prg. Nu vet jag ju hur man 'återställer' systemet även om det tar lite tid...

Kanske kommer jag att lyckas med Drive Image innan dess - och i så fall kanske jag väljer det som min image-generator.

I vilket fall som helst har jag fått lära mig en del om det här problemet och det är jag tacksam för.

Ha det så bra hälsar

grer

Länk till kommentar

Hej igen.

Roligt att kunna vara till hjälp. *ler*

Här kan du hitta lite mer info om ver 9:

http://www.symantec.com/sabu/ghost/ghost_personal/features.html

9:an stödjer dvd-brännare, så även 8:an.

Dock verkar det som om 7:an inte har det stödet:

http://www.symantec.com/techsupp/tutorial/symghost_7/

/Mij

Länk till kommentar

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...