Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilder i farten med Olympus Camedia

Pelle

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har en Olympus Camedia kamera, men hur katten gör man för att ta en bild i farten, tex när jag åker snowboard så vill jag att min syster tar precis när jag är i luften, men kameran håller ju på och ställer in en massa grejjer precis innan. Kan man inte ta bort detta på något sätt???

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni får göra ungefär som med en vanlig AF-kamera:

- rikta kameran i förväg mot något objekt på samma avstånd. Tryck ner halvvägs så att kameran ställer skärpa och ljus (tänk på ljussättningen av det objekt du ställer in på), och håll den så tills det är dags att ta bilden. Då är allt inställt.

Men fördröjningen när man trycker hela vägen måste ni skaffa er en känsla för, det är trial-and-error som gäller.

Jag har tagit liknande bilder med min Camedia flera gånger, det är en övningssak.

Länk till inlägg

Tyvärr är inte digitalkameror idealiska när det gäller actionfotografi då det förekommer en ganska stor fördröjning från det att du trycker ner slutaren. Man kan dock som Leo S beskrev försöka att förbereda sig så gott det går... dvs att ha fokus inställd på rätt avstånd och sedan vara beredd med avtryckaren och dessutom följa med föremålet i farten (typ panorera med när det rör sig).

Många kameror har också en "video"-funktion som gör att du kan ta rörliga bilder, sen kan du plocka ut individuella bilder från denna lilla videosekvens.

Snabba minneskort är också viktigt om man vill ta actionbilder, snabbast är Lexmark men då kostar de också tre gånger så mycket som till exempel SanDisk CompactFlashkort.

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...