Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkort


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag har grafikkortet GeForce FX 5200. Det fungerar korrekt, men när jag går in under Egenskaper för bildskärm > Inställningar > Avancerat > och fliken "GeForce FX 5200" får jag ett felmeddelande i fönstret "nvcpl". Det står "Oåterkalleligt fel" Vad göra?

Informationen som skall stå under fliken "GeForce FX 5200" är plötsligt borta. Rutan är tom och menyn till vänster under samma flik är också tom. Måste jag installera om mitt grafikkort trots att jag under fliken "Bildskärmskort" "Egenskaper för NVIDIA GeForce FX 5200" får meddelandet att enheten fungerar korrekt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen har du nångång installerat drivrutiner på varandra vilket kan orsaka problem i vissa fall. Gå till lägg till/ta bort program och avinstallera allt som står under nvidia (kan kräva flera omstarter). Efter det är det bara att installera tillbaka senaste drivrutiner.

Om det inte hjälper kan du pröva med

driver celaner:

http://www.drivercleaner.net/

Före du använder driver cleaner måste du avinstallera drivrutiner och starta om datorn i felsäkert läge.

 

 

Sverige, Finland, Frankrike och Nederländerna anklagas av EU-kommissionen för att favorisera Intel vid upphandling av datorutrustning.

 

Amd 64 3000+ MSI K8T Neo FIS2R 2x512mb DDR400 Club3d 9600xt Maxtor 80gb ATA/133 xp sp2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag gör som Celloman_2 säger, men jag lyckas inte ta bort alla program som hör till NVIDIA. I stället kommer ett fönster upp med rubriken "RUNDLL". Där står"Det gick inte att läsa in C:\Windows\System32\nvinstnt.dll Det går inte att hitta den angivna modulen". Datorn öppnar automatiskt ett fönster vid omstart där det står "Guiden ny maskinvara" Jag får då hjälp att installera videostyrenheten. Hur gör jag? Skall jag installera maskinvaran för Nvidia igen, och kanske få tillbaks felmeddelandet "nvcpl" igen??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med rundll innebär att något farit snett vid en tidigare installation.

 

När guiden för ny maskinvara kommer avbryter du den bara. Gå sedan och ladda ner senaste drivrutiner från www.nvidia.com och installera dem från filen du laddat.

Grejen med avinstallation var bara att få bort den icke-fungerande drivrutinen före du installerar nya.

 

 

Sverige, Finland, Frankrike och Nederländerna anklagas av EU-kommissionen för att favorisera Intel vid upphandling av datorutrustning.

 

Amd 64 3000+ MSI K8T Neo FIS2R 2x512mb DDR400 Club3d 9600xt Maxtor 80gb ATA/133 xp sp2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej Celloman_2!

Jag använde guiden för att installera maskinvaran igen. På så vis kunde jag ta bort samtliga program först. Sedan installerade jag de senaste drivrutinerna från Nvidias hemsida. Nu fungerar allt till belåtenhet igen.

 

Tack för hjälpen!

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...