Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3 månader med os x - hur står det till?


anders123452

Rekommendera Poster

anders123452

Sitter på OS 9.1 fortfarande och tänker väl så småningom uppgradera till den magiska OS X.

Men hur är det egentligen, ni alla där ute som sitter och glassar i OS X, har ni det bra? Har ni kommit förbi den första tröskeln och kommit igång med det nya, "världens mest avancerade" operativsystem?

Är det så stabilt ? Finns det många nya skojjiga och smarta funktioner? Och, hur är det med multitaskingen?

 

Nyfiken att höra recensioner, tips, ris och ros!

/Anders - snart även i OS X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kört X nu i över 2 månader och har inte haft en enda krash. Tycker heller inte Aqua är segt som visa har klagat på. Men det kanske beror på att jag har snuskigt mycket ram. Det är inte lika instant som OS 8/9 men dom operativsystemen är inte lika instant som SYS 7 heller.

Det finns saker som man älskar och gör att man aldrig vill se åt ett annat OS, tex quarz. Omniweb som använder Quarz för att rendera webbsidor gör det så jävla snyggt att man inte vill använda någon annan browser.. Optisk kerning, avancerad antialising(inte den enkla kanutjämningen som finns i OS 9) höjer läsbarheten och renderar så snyggt, det rockar så fett.!

 

Tröskeln från OS 9 till X är inte heller speciellt stor..

 

/nix [Carbonized]

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat X. Det går djävulskt långsamt ibland men är också mycket stabilt. Enormt stabilt faktiskt. Enda gången X kraschade var när jag testade att rycka ut en USB-enhet och plugga in den igen... Kapoff - "Kernel panic... We're hanging here..."

 

Det kan hända att jag hade för lite RAM (128 MB) och för klen processor (300 MHz G3), men för fasiken, Mac OS 9 och LinuxPPC går ju som spjut!

 

Jag har också testat BeOS på en Pentium II 233 MHz med 64 MB RAM och det rockade hur mycket som helst.

 

Hur i helsefyr kan ett nytt OS vara LÅNGSAMMARE än sin föregångare Mac OS 9.x? Visst, X är snyggt och formligen skriker god smak. Det är enkelt att hantera. Det har alla moderna grejor under huven. Men var är prestandan?

 

Jag är inte helt säker på att Apple kommer att greja upp det den här gången... Men lugn i stormen. Vi får väl avvakta lite grann och se hur mycket kräm Apple lyckas klämma ut ur de modeller som kommer i höst.

 

Apple måste till varje pris sätta sprutt på X och få fram program illa kvickt annars är det nog rätt kört... Då går det som med Nextstep och Amiga OS. Jag vill ytterst ogärna byta till ett annat system. Windows suger som bekant.

 

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Gandhi

 

 

[inlägget ändrat 2001-06-20 03:23:13 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt problem är nog att du har förlite minne, tänk på att bara Classic tar ca 40 Mb i anspråk.. Quartz (som renderar grafiken i Aqua) är inte heller optimerat för grafikkretsarna ännu utan det är processorn som gör grafikjobbet.

Rykten säger att nästa update 10.0.5 så är en hel del av quartz flyttat till grafikkortet med 200% hastighetsökning som följd..

 

Vi får väl hoppas.

 

/nix

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du skrev - vi får väl hoppas. Det ryktas att Apple ska skriva om Finder också. Just nu är den skriven i Carbon men ska bli Cocoa.

 

128 MB! Jösses! Min första dator hade 128 K eller så i RAM och min andra hade väl 4 MB tror jag...

 

 

"First they ignore you. Then they laugh at you. Then you win." - Gandhi

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 years later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...