Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datan är knäpp


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

hej jag har ett stort problem på en datorn när man Tex ska spela något eller gå in på någon program så startat daton om av sig själv eller ibland så blir det helt svart skärmen blir helt svart.Och i bland så låser si musen man kan inte heller trycka på ctrl,alt delete

vet någon vad felet är väldigt irriterande

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Felsökning av diverse maskinenheter.

Det kan vara allt ifrån ditt nätaggregat till moderkortet,grafikkortet.

 

Blir maskinen väldigt varm i samband med detta?

*****************************

Intel 4,560 Prescott 3.6GHz,2048Kb,800MHz Boxed,Socket478,Hightech Excalibur,NX6800 Ultra GeForce 6800Ultra,256MB DDR3,4 SATA 400GB,

2 W&D 250GB,Logitech,Dell Utrusning.

DC++ Hub Server (Linux Debian)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatera, uppdatera (allt från grafikkortsdrivrutin till moderkortschipset). Sen kunde det ju hjälpa med lite info om vilka delar din dator består av.

 

 

Sverige, Finland, Frankrike och Nederländerna anklagas av EU-kommissionen för att favorisera Intel vid upphandling av datorutrustning.

 

Amd 64 3000+ MSI K8T Neo FIS2R 2x512mb DDR400 Club3d 9600xt Maxtor 80gb ATA/133 xp sp2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

celloman_2

jag har bara uppdaterat drivrutiner men det hjälpte inte men hur kollar man vilka delar man har?

de här är dom som jag vet det är en ganksa gammal data men det fungerar utmärkt förutam att den startar om sig

 

Windows MILLENIUM

authentic AMd

Amd athlonprocessor

128 mb ram

1 ghz

28.6gb

nvidia geforce 2 mx/mx 400

 

 

[inlägget ändrat 2005-01-30 18:55:26 av thai]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade själv liknande problem då jag använde windows me. Kan alltså bero på att något i operativsystemet förstörts och då måste man bara formatera och installera allt på nytt.

 

De viktigaste delarna fick du åtminstone reda på, nu kan du t.ex. installera senaste grafikkortsdrivrutin (ta bort de gamla först):

http://www.nvidia.com/object/win9x_66.94

 

An någon anledning tvivlar jag att detta skulle fixa probelmet. Det verkar underligt, eftersom du skrev att problemet kommer både när man spelar och när man bara kör något program. Är det efter en viss tid som problemet kommer, eller är det så att problemet kommer snabbare ju mer du belastar datorn med att t.ex. spela?

 

 

Sverige, Finland, Frankrike och Nederländerna anklagas av EU-kommissionen för att favorisera Intel vid upphandling av datorutrustning.

 

Amd 64 3000+ MSI K8T Neo FIS2R 2x512mb DDR400 Club3d 9600xt Maxtor 80gb ATA/133 xp sp2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade själv liknande problem då jag använde windows me. Kan alltså bero på att något i operativsystemet förstörts och då måste man bara formatera och installera allt på nytt.

 

De viktigaste delarna fick du åtminstone reda på, nu kan du t.ex. installera senaste grafikkortsdrivrutin (ta bort de gamla först):

http://www.nvidia.com/object/win9x_66.94

 

An någon anledning tvivlar jag att detta skulle fixa probelmet. Det verkar underligt, eftersom du skrev att problemet kommer både när man spelar och när man bara kör något program.

Är det efter en viss tid som problemet kommer, eller är det så att ju mer du belastar datorn desto snabbare kommer omstarten?

 

 

Sverige, Finland, Frankrike och Nederländerna anklagas av EU-kommissionen för att favorisera Intel vid upphandling av datorutrustning.

 

Amd 64 3000+ MSI K8T Neo FIS2R 2x512mb DDR400 Club3d 9600xt Maxtor 80gb ATA/133 xp sp2

 

[inlägget ändrat 2005-01-30 22:18:26 av celloman_2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

celloman_2

när jag spelar spel på internet som tex soldat där kör man över nätet och efter ett tag så startar datorn om av sig själv och ibland när det blir mycket krig dvs datron belastas då starta den också om eller skärmnde blir svart

 

och ibland så när ajg går in på tex dc++ och ajg ska ladda ner något så startat datorn om av sig själv fast det är ingen belastnig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

[CITAT]thai skrev:

min kompis sa att kanske datorn har blivit smittad med blaster som inte finns när man scannar datan[/CITAT]

 

Nej det behöver du inte oroa dig för om du använder Windows MILLENIUM. Blaster (och sasser) smittar bara Win XP, NT och 2000.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hade liknande problem med en gammal dator, jag testade allt du fått råd om i tråden, omformatering, ny mus, allt! Men det löste sig ändå inte.

 

Jag kom fram till att det förmodligen berodde på att datorn helt enkelt inte var stark nog att klara av systemet. Att den var för gammal helt enkelt.

 

Hur gammal är din maskin? Kolla systemresurserna genom att högerklicka på den här datorn och välj Egenskaper > Prestanda (eller liknande beroende på OS). Har du lågt procenttal på systemresurerna så är det nog så att maskinen inte orkar. Då är nästa steg att ta reda på varför...

 

Min nya dator ständge också av sig emellanåt och supporten rekommenderade att formatera om, vilket inte hjälpte, kolla virus, vilket inte gav resultat, och byta hårddisk, vilket jag gjorde (hade ett bra serviceavtal genom Hem-PC), men det hälpte inte heller. Började mixtra själv och kom på att datorn stängde av sig när energisparfunktionerna, t ex vilolägem var aktiverade, alltså även om jag använde datorn just då. Satte dem på 0 och då försvann problemen helt och hållet. Testa det! Jag tror det var nån sorts korsreaktion...

[inlägget ändrat 2005-02-16 22:16:10 av pedeo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...