Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårdisk boot


Apeli

Rekommendera Poster

Hej, jag har en rätt så ny dator.

Jag har lagt in en till 200GB HD.

Men när datorn startas så bootas den först igenom floppy sen CD/DVD... Sen går den på HDD-0 eller CHo_0 (Dvs. nya hård disken där det inte ligger ett OS på).

Det är för att den gamla disken var från början - tror jag - HDD-1, annars har 200GB formaterats till HDD-0 och "skyfflat" undan den gamla disken till 1.

Så när jag startar datorn måste jag hela tiden välja vart den ska boota.

Kan jag välja vart den ska starta permanent?

PS. Jag har inte gjort den nya till slave, om det är det som är felet, hur gör man den till slave??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Det är på baksidan så som Clanledaren skriver.

*****************************

Intel 4,560 Prescott 3.6GHz,2048Kb,800MHz Boxed,Socket478,Hightech Excalibur,NX6800 Ultra GeForce 6800Ultra,256MB DDR3,4 SATA 400GB,

2 W&D 250GB,Logitech,Dell Utrusning.

DC++ Hub Server (Linux Debian)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Om du tar ut dina diskar så har du anvisning på dom hur du strapper (sätter bygeln) Mitt förslag är att du väljer CS = cable select.

Detta innebär att platsen på flatkabeln bestämmer vilken som skall var din bootdisk. Bootdisken blir den som sitter i slutet på kabeln.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boot-hårddisken skall alltså vara längst bak på kabeln och den nya hårddisken i mitten.

Sen ser du till att båda hårddiskarna är ställda på SC=cable select eller så att boot-hårddisken är master och den andra slave. Borde inte vara desto svårare.

 

 

Sverige, Finland, Frankrike och Nederländerna anklagas av EU-kommissionen för att favorisera Intel vid upphandling av datorutrustning.

 

Amd 64 3000+ MSI K8T Neo FIS2R 2x512mb DDR400 Club3d 9600xt Maxtor 80gb ATA/133 xp sp2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...