Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp behövs


puffo

Rekommendera Poster

skall byta processor och moderkort i min AT. Vilken kombo skall jag köpa - Celeron 400 och Epox EP-V370B eller AMD 400 och FIC VA-503+. Moderkortet från FIC är överöst med priser och utmärkelser medan Epoxkortet inte tycks vara testat någonstans. Är PPGA370 kanske på utdöende?

 

Tacksam för alla åsikter utom typ byt till ATX

Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sven Gunnarsson

Kull att hitta ditt inlägg, då jag går i samma tankar själv. Har dock mer eller mindre bestämt mig för AMD 400, då denna kombination trots allt blir lite billigare, vilket ger mig råd att äntligen ersätta mitt gamla S3 Trio64...

 

Har två moderkort i åtanke. Det ena är FIC VA-503+, det andra Epox MVP3CM. Som du redan nämt är FIC's kort mycket väl omnämnt, medan det är ganska tyst om Epoxkorten. Det finns dock två saker som talar för Epox i denna jämförelse:

 

- Epox har plats för tre SDRAM-moduler, FIC bara två. I gengäld erbjuder FIC möjligheten att använda gamla EDO-minnen. (4 platser)

 

- Epox har fyra PCI-platser jämte AGP och 3xISA. FIC har bara tre.

 

Jag kan inte tillräckligt om Socket7 för att rekommendera något av korten, detta är bara rena fakta. Om någon vet mer om korten, posta gärna en kommentar.

 

(Båda korten är certifierade för K6-2 av AMD btw.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Jag har själv haft ett VA 503+ och har bara positiva saker att säga om detta moderkort.

Men det är ju klart har man behov av mer PCI-platser så är kanske VA 503+ inte kortet för dig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FIC-kortet har en L2-cache på 1MB, vilket har två fördelar. 1. Det påverkar NT positivt. 2. Det är meningsfullt att sätta i 256 MB internminne. Epox-kortet blir långsammare med mer än 128 MB internminne eftersom L2-cachen inte är större än 512 kB. Jag vet inte varför men läs mer på anandtech eller tomshardware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade ett test av Epox V370B på http://www.hwupgrade.com/

Det var det långsammaste kortet i testet, så det blir ett FIC utan minsta tvekan. Ingen skugga över Epox dock, som gjort andra mer framgångsrika kort och det Super7 som nämnts ovan är tydligen mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

ja som sagt Epox kanske inte är så snabbt men jag tror att det är stabilare än VA 503+, men iofs så har alla moderkort med VIA problem med AGPn.. :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Epox V370B är också VIA-chipset har jag för mig så även det kortet lär behöva särskilda drivrutiner för AGP. Jag tror inte VA-503+ är instabilt för då hade det nog inte fått så många utmärkelser. Man kan muta en eller två, men inte så många...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Förlåt det var jag som var otydlig, ledsen om du massuppfittade oj! missuppfattade det jag skrev.

100+ FSB är inget jag kan rekommendera dock... Usch det känns verkligen deprimerande när Final Reality hänger sig. :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...