Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säker inloggning


Valler

Rekommendera Poster

När man är jobbar med något på dator (Win2000) men måste tillfälligt lämna den pga andra arbetsuppgifter, så kan man låsa dator. När så en annan person kommer till dator så kan han/hon skriva in sitt eget lösenord och jag blir utloggad automatiskt och mitt arbete har försvunnit. Hur kan jag förhindra detta? Och hur kan jag dölja kontrollpanelen för alla användare utom när man loggar in som Administratör?

Tacksam för svar.

MVH Valler1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här låser du en dator

 

Tryck på CTRL+ALT+DEL.

Klicka på Lås dator.

Dialogrutan Datorn är låst visas. Nu är systemet låst så att ingen utom du eller en systemadministratör kan låsa upp systemet och titta på öppna filer och program.

 

Obs!

 

Du låser upp datorn genom att trycka på CTRL+ALT+DEL, skriva in lösenordet och klicka på OK.

 

*******************************************

 

[inlägget ändrat 2005-01-27 11:50:43 av [@]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla som är administratör på en dator kan slänga ut en annan användare genom att logga på med sitt konto. lösningen är att de andra användarna inte skall vara local admin. Döljer tex. kontrollpanelen gör du med policys

[____________________]

 

Mvh Ledin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just det jag försöker förhindra. Det finns ett tjugotal människor som har tillgång till denna dator och åtta av dom har admin.rättigheter. Alltså inte Administratör-rättigheter. Vad jag har förstått, så finns det viss skillnad mellan Administratör-rättigheter och konton med administratörsrättigheter. När man låser dator så skall INGEN utom den som har låst dator eller Administratör kunna låsa upp den. (Alltså inga småpåvar!) Det där med policys låter interessant, men välldigt invecklat. Har du möjligen närmare instruktioner?

Tackar för besväret.

MVH.....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...