Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad kommer att behövas?


MH

Rekommendera Poster

Vad skall folk satsa på när dom skall ut i arbetslivet?

Vad säger ni som redan jobbar i branschen:

 

Utbildning och suport?

Design och html?

Java, databas och Rad?

Nätverk och annat "vaktmästar"-jobb

C++, "klassisk" programmering

Datateknik och hårdvara

 

Eller ska man satsa på kombinationer med andra ämnen, t.ex. ekonomi, statistik eller "klassisk" design.

Kommer det överhuvudtaget att finnas behov av folk med "bara" it-kunskap?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du frågar om vad som är i ropet om 3-4 år?

 

Här är mitt tips:

 

Små interaktiva datasystem: kylskåp som håller reda på matinköpen, telefoner som för register på inkomna och utgående telefonsamtal (och e-post), nycklar som fjärrstyr dörrar och håller reda på om man har låst eller ej, interaktiva kartor och vägbeskrivningar åt bilister, m m. Allt för att göra tillvaron bekvämare för den stressade nutidsmänniskan.

 

Denna högskoleutbildning ger dig två examina, systemvetare resp. civilekonom, varav en magisterexamen i informatik.

 

Informatik 80 p (inriktning mot programmering)

Företagsekonomi 60 p

Nationalekonomi 20 p

 

För den matematiskt begåvade rekommenderar jag en utbildning till dataingenjör i stället.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Instämmer med föregående talare. Jag känner iof. inte till utbildningen som beskrivs ovan, men det

ser dessutom ut att kunna var en bra grund för att bli egen företagare. Högskoleutbildningar har också den fördelen att "du lär dig att lära dig" dvs. när det kommer ny kunskap så har du lättare för att ta emot den då du lärt dig metoder inte så många spec. programspråk etc.

 

Jag tror inte att det är bra att "bara" bli webbutvecklare, då webben kommer att förändras och integreras med mycket annat i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Personligen har jag har redan en grundexamen i ekonomi. Därför har jag har bestämt mig för att jag "måste" inrikta mig mot databas/Rad ock kanske webb/java om jag skall ha någon extra nytta av tidigare studier (kanske har fel, men man måste bestämma sig).

 

Jag frågar egentligen bara för att jag är nyfiken på vad branchfolk tror och tycker om framtiden. Det låter ibland som om det räcker med vilken datautbildning som helst för att få jobb, trots att it-branchen kan vara nästan vad som helst. Det verkar inte finnas någon egentlig analys av vilken typ av kunskap som egentligen kommer att efterfrågas (dessutom verkar dom högavlönade jobben bara finnas i bristregionerna).

 

Tyck mer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Jag tycker att ditt förslag är utmärkt.

Den bästa kombo jag läst.

 

Funderar nästan själv på det i framtiden (Såvida inte mitt företag pumpar ut en massa egna certifieringar).

 

Dock tror jag denna kombo är perfekt för egenföretagande, vilket är där pengarna finns.

"Man blir inte rik av att knega".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...