Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildskärmsproblem


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej, när jag spelade ikväll så hängde sig spelet. Sen fick jag varning om att något med Bildskärmen var fel efter att datorn kört inkonsekvenskontrollen vilket den gör ofta nu.

 

Jag har ATI Radeon 9200 men för mig är det rena hebreiskan att hitta den drivrutin som jag misstänker att jag behöver. Jag loggade in på deras hemsida "ati.com" men vet inte riktigt vad jag ska ladda ner.

 

Kan någon hjälpa mig med detta?

 

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej Cake Monster

 

Här kan du ladda hem drivrutinerna!

 

http://www.ati.com/support/drivers/winxp/radeonwdm-xp.html?type=xp&prodType=graphic&prod=productsXPdriver&submit.x=5&submit.y=8

 

Ha det!

Helren

Det finns många som anser det vara förmer att hållas för mästare än att vara det

AMD Athlon Barton 2,17Ghz,1024Mb Ram, 120+80Gb,Radeon 9600 256Mb

AMD Athlon 1,8Ghz, 256Mb Ram, 32Mb Geforce, 40Gb Hd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Tack för ditt inlägg, men jag har 9200 SE inget av versionerna där passar min version. Vad ska jag göra nu? Ska jag ändå ladda ner programmet?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs "release notes" från helrens linksida så ser du att ditt kort stöds. Ati har tydligen glömt att sätta alla korten med på huvudlistan, eftersom de inte fungerar med den nya control center.

Ladda ner den nedre versionen på linksidan d.v.s. den som inte kommer med CATALYST control center utan med control panel, den borde fungera bra.

 

Skaffa ett liv! Köp half-life 2 så får du båda halvorna:)

 

Amd 64 3000+ MSI K8T Neo FIS2R 2x512mb DDR400 Club3d 9600xt Maxtor 80gb ATA/133 xp sp2

Uppgradera mera!

Prisvärda: Amd 64 3500+ ABIT AV8 Geforce 6600GT

 

[inlägget ändrat 2005-01-13 23:03:08 av celloman_2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Tack än en gång. Måste fråga lite till. På den nedre finns ju tre stycken. Display driver, Control Panel och Catalyst Control Center. Ska jag ladda hem bara två av tre menar ni?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, jag såg fel. Den rätta filen är den allra översta (den som innehåller hela paketet med bl.a. control panel, ej den med Catalyst control center)

 

Skaffa ett liv! Köp half-life 2 så får du båda halvorna:)

 

Amd 64 3000+ MSI K8T Neo FIS2R 2x512mb DDR400 Club3d 9600xt Maxtor 80gb ATA/133 xp sp2

Uppgradera mera!

Prisvärda: Amd 64 3500+ ABIT AV8 Geforce 6600GT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla atis drivrutiner kallas för catalyst. Ordet "Catalyst" fanns med i det andra paketet eftersom det stod för Catalyst control center.

Catalyst Control Center (CCC) är den nya "fina" ati-kontrollpanelen, som inte fungerar med ditt kort.

Nerladdningspaketet överst uppe på sida består av:

Display Driver,

Control Panel,

WDM Capture driver

 

Alltså innehåller filen standarddrivrutinen samt den vanliga kontrollpanelen i stället för CCC. Allt vad du behöver.

Kom ihåg att ta bort de gamla drivrutinerna från "lägg till/ta bort program" före du installerar de nya.

 

Skaffa ett liv! Köp half-life 2 så får du båda halvorna:)

 

Amd 64 3000+ MSI K8T Neo FIS2R 2x512mb DDR400 Club3d 9600xt Maxtor 80gb ATA/133 xp sp2

Uppgradera mera!

Prisvärda: Amd 64 3500+ ABIT AV8 Geforce 6600GT

 

[inlägget ändrat 2005-01-14 18:07:41 av celloman_2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Tyvärr försent. Hade ingen aning om att jag skulle ta bort de gamla först, ledsen men det är just därför jag frågade dig slumpmässigt om drivrutinerna och ni sa då sen att ni hade sagt fel dagen innan att det var det första jag skulle ha laddat ner. Då väntade jag och gjorde rätt men i mappen "Lägg till/ta bort" så hann jag inte i tid. Vad heter den? Kan jag ta bort den nu också?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xp har egna grafikdrivrutiner, så det går att ta bort atis drivisar före du installerar de nya.

Från lägg till/ta bort program hittar du avinstallation för olika ati-komponenter. Välj ATI-avinstallation för hela paketet (kommer inte ihåg vad filen exakt hette, men det är den som avinstallerar allting, inte bara t.ex. ati-kontrollpanelen).

Starta om datorn och se till att inget "ati-skräp" blev kvar i lägg till/ta bort. Om det blev någon komponent kvar kör du avinstallation för den också.

Sedan är det bara att installera paketet på nytt.

 

 

 

De flesta installerar troligen alltid drivrutiner på varandra och oftast fungerar det bra. Före installationen varnar ati för att man skall ta bort de gamla först eftersom det nångång kan ske något fel annars.

Förut installerade jag alltid nvidias drivisar på varandra, men en gång fungerade det inte och har efter det tagit allting bort.

 

 

 

 

Skaffa ett liv! Köp half-life 2 så får du båda halvorna:)

 

Amd 64 3000+ MSI K8T Neo FIS2R 2x512mb DDR400 Club3d 9600xt Maxtor 80gb ATA/133 xp sp2

Uppgradera mera!

Prisvärda: Amd 64 3500+ ABIT AV8 Geforce 6600GT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...