Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med datorval


nerolf

Rekommendera Poster

Hej! Dottern fick SIMS2 i julklapp och så visar det sig att vår dator inte uppfyller systemkrav. Vilket sätter mig i en situation: Skall jag försöka uppgradera min befintliga dator eller köpa en ny?

 

Jag har en Compaq 5700T med Pentium III/550 Mhz(max 800 Mhz), Creative Sound Blaster Audio PCI 128 Mb ljudkort, S3 Savage4 Pro grafikkort, troligen är hårddisken lite väl liten och dessutom är säkert min CD spelare för långsam.

 

Går denna dator att uppgradera så att jag kan köra SIMS2 eller skall jag köpa en ny dator och isåfall vilken konfiguration?

 

SIMS 2 kräver: Pentium III/800 Mhz, 256 RAM, 3,5 GB HD, 8x CD, Grafikkort som stödjer 32 MB TGL, ljudkort som stödjer Direct X 9.0.

 

Tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej!

 

Kraven för Sims 2 du anger är ju minimikraven för spelet, så även om du uppgraderar din dator så att dessa uppfylls kommer spelet bli rätt segt ändå.

 

Ett alternativ till att köpa helt nytt är att köpa ett s.k. uppgraderingspaket med moderkort, processor och minne. Det finns tex på Komplett.se men risken finns att ditt nuvarande nätaggregat inte räcker till då. Dessutom måste du köpa ett nytt grafikkort.

 

Slutsats: Uppdatera inte.

 

Köp en ny istället. Det behöver inte bli så dyrt. Jag rekommenderar en Intel Celeronprocessor på ca 2,8 GHz, 512 MB RAM (PC 3200) och ett hyfsat grafikkort, tex ett ATI Radeon 9800 Pro-baserat kort på 128 MB. Vidare ett nytt chassi med ett 350W aggregat, en 80 GB hårddisk (7200) och Win XP Home.

 

Din nuvarande skärm, mus, tangentbord, ljudkort kan du ju behålla.

 

 

- Intel Celeron 1 GHz, 512 MB SDRAM, GeForce 4 Ti4200 64 MB, HDD 40 GB, Windows XP Professional, ADSL 0,5 -

 

[inlägget ändrat 2005-01-07 17:04:27 av Tekonom]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...