Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn godkänner inte cd romen


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Blir galen. Har suttit hela dagen nu med detta problem. Har en begagnad dator på 350 mhz med asus moderkort från 1998. Datorn hade en hårddisk på 1,99 GB och jag bytte till en på 6 GB (också gammal). Hårddisken fungerar bra, men genast man kopplar in cd- romen som är på den andra kablen slutar hårddisken fungera. Båda stationerna är byglade som master. Ska det inte vara så eftersom de går på olika kablar?? Tidigare var hårddisken på 1,99 gb byglad som slave vill jag minnas. Försökte också sätta tillbaka den gamla hårddisken men då är det precis samma sak!! Snälla, skulle någon veta vad som felas, det är nämligen min syrras dator och vet verkligen inte hur jag ska tala om det för dem att de inte kan använda cd skivor längre...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att sätta en enhet som "Master" och en enhet som "Slave" på samma IDE kabel.

 

Testa på samma sätt med den andra kabeln, någon kan råka vara trasig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du använder skilda kablar, borde båda skivorna fungera som master.

Se till att kabeln för hårddisken sitter i samma uttag som förr. Moderkortet har ju två uttag för kablar och det primära uttaget skall helst användas för hårddisken och den sekundära för cd-romen. Jag har dock ingen aning vilket av uttagen som helst skall användas för hårddisken, så du måste byta plats med uttagen och se om detta hjälpte.

Du kan nog också pröva med att ha cd-romen som slave och använda samma kabel för båda enheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack för den snabba hjälpen. Nu hittar bios både hårddisken och dvd romen. Nu är bara problemet att win 98 inte hittar någon dvd rom (kommer ingen ikon för den) fast jag installerade win 98 från dvd- spelaren

 

[inlägget ändrat 2004-12-27 18:07:55 av prisma]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...