Just nu i M3-nätverket
Jump to content

BIOS-problem

Kollberg

Recommended Posts

Hej,

Jag har en fråga som kan tyckas korkad men så är jag också tämligen grön när det gäller att veta hur datorer funkar. Jag köpte nyligen en ny burk via mitt jobb men lyckades stöta på den mest nonchalanta människa/säljare (välj själv) jag träffat. Valde en burk utan OS då sambon har Win XP (Open License) på jobbet. I vilket fall som helst förklarade han inget om hur eller i vilken ordning saker och ting skulle installeras och några instruktioner förutom ”moderkortsboken” fick jag inte. Efter att ha ringt 4-5 gånger och fått suckar i öronen känner man sig bara korkad och lägger ner. I vilket fall som helst lär man sig mycket när man får fixa ”allt” själv och nyligen bytte jag iaf chassifläkt utan problem, alltid något för en som har tummen mitt i handen. :-) Mitt problem är följande: Jag missade (fick inte veta) att man var tvungen att installera/setup:a (?) BIOS och gjorde således inte det innan XP, Office och annat lades in i datorn. När jag nu startar upp burken står det: BIOS is not installed!! Efter att ha läst ca 700 inlägg här om BIOS har jag förstått ungefär hur det funkar men när jag går in i BIOS (vilket funkar bra via Del-knappen, den finns uppenbarligen där, installerad eller inte) för att ”Load Setup Default” vilket det står i min bok att jag ska göra så händer inget. Jag sparar och går ur BIOS men trots det kommer ”BIOS is not installed” upp vid omstart. Detta är en byggd dator med ett AOpen i915 moderkort, således ingen s.k. ”märkesdator”. Tilläggas bör att datorn fungerar, så vitt jag förstår, bra trots meddelandet.

Hur påverkas datorn av detta? Går det att åtgärda och i så fall hur?

Tack på förhand /Erik

Bios not installed kommer antagligen inte pga att du inte har biosen till moderkortet utan att du har en ide-raidenhet som du inte installerat drivrutiner till det påverkar inte datorn alls men du kan gå in i bios och välja disable på raid

Tack för svaret. Då är frågan, ska jag installera drivrutiner till ide-raid eller sätta raid som disable? Fördelar/Nackdelar?

har du inga hårddiskar på raiden så behöver du inte installera drivrutiner, men om du sätter hårddiskar på raidplatserna så kan det vara bra att ha kvar disketten/skivan med drivisar när den tiden kommer. har du inte mer än 2 hårddiskar i nu så kan du stänga av raiden och om det mot förmodan skulle vara så att en hårddisk inte syns när du startat windows så är det bara att gå in och välja enable igen

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...