Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows ME -> W2K (partitioner)

Alexander L.

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en ny dator med Win ME som jag senare ska installera W2K på. Jag undrar hur jag ska göra för att partitionera upp hårddisken, jag vill ha fyra delar (c=operativsystem d=program e=dokument f=musik). Så det jag undrar över är om man kan dela upp hårddisken efter installationen eller om man ska göra det före installationen av Windows.

Vänliga hälsningar

Alexander L

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom på en sak till som jag undrar över. Behöver jag formatera om hårddisken innan jag installerar Windows 2000?

/Alexander

Länk till inlägg
Stefan Eklinder

Alexander!

Använd FDISK! Skaffa en startdiskett för det Windows OS:et du tänker installera på burken innan, så att du kan starta burken. Vet inte hur man gör på en helt "ren" hårddisk förstås.

Sitter själv med en enda stor partition på en 98:a burk. Ångrar det idag, men när OS:et rasar samman så tänker jag partitionera upp disken med FDISK.

Annars finns förstås Partition Magic som du kan partitionera disken med utan att behöva formatera disken efteråt. Du kan använda PM när du har installerat OS:et på burken.

När du använder FDISK måste du formatera alla partitionerna innan du kan använda dem. En nackdel när man redan har installerat OS:et och "byggt upp" systemet som man vill ha det. PM har ju fördelen att du slipper det där formaterandet. Personligen har jag bara använt FDISK, så jag har inga erfarenheter än av PM.

Hur det är med Win2k vet jag förstås inte. Om det kan säkert någon annan berätta för dig :)

/Stefan.E

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen

[inlägget ändrat 2001-06-16 17:29:06 av Stefan E]

Länk till inlägg

Använd INTE fdisk om du ska köra Win2000. Installera Win2000 (boota skivan förslagsvis) och skapa/formattera en primär partition som NTFS under installationen och installera operativsystemet på den. 3GB brukar vara lagom för Win2k.

När du fått igång Win2k så använder du disk manager för att skapa och formattera ytterligare partitioner för din data...

--

/Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...