Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mapp-inställning


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Har använt Works i närmare 15 år och nu övergått till Word, eftersom de flesta, nästan alla använder detta. Är långt ifrån insatt i alla inställningar och har nu försökt på olika sätt att åtgärda ett irriterande problem. Har Windows XP Home.

För att komma åt ”Den här datorn” har jag fem möjligheter:

1. Klicka på ”Den här datorn” på skrivbordet.

2. Klicka på en genväg till ”Den här datorn” på skrivbordet. (Har fått dit den av misstag. Skall tagas bort.)

3. Via en genväg på skrivbordet till en mapp under c.

4. Använda WIN-tangenten+E.

5. Klicka på genväg till ”Utforskaren” på skrivbordet.

 

Alt. 1. Den här datorn.

Får upp ett fönster – inga mappar till vänster med markerad mapps innehåll till höger - med en ”konstig” uppställning:

* Filer som lagras på den här datorn.

* Hårddiskar (med lokal disk c)

* Enheter med flyttbara lagringsmedia.

* Annat.(kontrollpanelen)

* Skannrar och kameror.

 

Alt. 2. Genväg den här datorn.

Samma förhållande som alt. 1.

 

Alt. 3. Genväg till undermapp.

Enbart en del i fönstret – inga mappar till vänster med innehåll till höger. Klickar jag uppåt i trädet så är det ett normalt träd tills jag kommer till ”Den här datorn”. Då den ”konstiga ” uppställningen.

 

Alt. 4. WIN + E

Ett fönster med mappar till vänster. ”Den här datorn” är markerad och öppnad. Den ”konstiga” uppställningen till höger. Knappen ”mappar” är markerad. Klickar jag i vänster-delen på en annan undermapp eller mapp blir det en normal trädstruktur till höger.

 

Alt 5. Utforskaren.

Allt normalt med mappar i vänsterdelen och markerad mapps innehåll till höger. Men - när jag markerar ”den här datorn” den konstiga uppställningen.

 

Jag har jämfört inställningsalternativ mellan alternativen, men kan inte finna någon skillnad. Har testat olika men ingenting händer.

Dessutom, i PS för Alla nr 7 i år fanns ”444 tips” och där står i tips nr 150 hur man skall göra för att få mapparna till vänster och innehåll till höger. Men det fungerar inte. Verktyg – mappalternativ – visning – klickar på ”Använd i alla mappar” och får upp följande: Vill du använda den aktuella mappens vyinställningar för alla mappar på datorn ( förutom för verktygsfält och mappaktiviteter)?. Ändringarna börjar inte gälla förrän Du startat om datorn. Ja- Nej.

 

Fråga 1. Hur får jag bort den ”konstiga” uppställningen vid markering av ”den här datorn”?

Fråga 2. Hur får jag som standard ett fönster med mappar till vänster och till höger en markerad mapps innehåll? Vill inte hålla på att klicka på knappen ”mappar” varje gång.

Data-analfabet

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet då inget sätt man kan ändra det upplägget i XP.

 

Kan bara rekommendera dig att använda utforskaren istället, den har det upplägg du efterfrågar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

Jag blir nyfiken. Jag har aldrig använt Den här datorn utan alltid Utforskaren, via Windowstangenten+E. Vad vill du komma åt den vägen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

fråga 1. vet ej.

 

fråga 2. Kanske så här??

gå till C:\Windows och högerklicka på den lilla filen (1 kB) som heter just Explorer (utan filnamnstillägg).

Alltså inte Explorer.exe utan den som bara heter Explorer och är på 1 kB.

Högerklicka alltså på den och välj *skicka till-Skrivbord(skapa genväg)*.

Då hittar du den sedan på skrivbordet och kan använda den därifrån.

 

Om inte detta är vad du vill ha så kan du titta på mitt svar i denna tråden. Kan faktiskt vara något tror jag, det är en renodlad Utforskare utan några konstigheter. Plus att den har den ibland användbara funktionen att visa mappstorlek på alla mapparna i samma rot med ett enkelt knapptryck.

 

http://pcsupport.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=408795

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack för svar. Någon undrar vad jag vill komma åt.Jag försöker använda/lära mig att använda musen så litet som möjligt. Det går fortare med tangenterna än att pricka in musen. Öpnnar t.ex. alla progtam på skrivbordet med retur. Win+E använder jag oftast men det är min undermapp, alt. 3, som retar mig mest.Där ligger nämligen alla mina egna dokument i mappar och undermappar. Kan någon ge mig tips hur jag fixar det?

Ang. föregående tips: det är inte Explorer jag vill ha eller ???

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott
Ang. föregående tips: det är inte Explorer jag vill ha eller ???

 

Tja vad är det då du vill ha???

Du har ju räknat upp 5 olika visningslägen i Windows Explorer (ej att förväxlas med Internet Explorer) som du inte är nöjd med.

 

Det förslag som jag skrev om öppnar sig så att du har trädstruktur med enheter och mappar i vänster fält med C:\ markerat. I höger fält så har du mappstrukturen i C:\.

Prova så får du se. Enklare än att jag förklarar mer.

 

(skapa bara genvägen till rätt fil, dvs den lilla filen explorer UTAN filnamnstillägg på 1 kB)

 

Det andra förslaget i den andra tråden med Xplorer2 Lite är ett fristående visningsprogram som påminner om Utforskaren i tidigare Windows versioner men är mer avancerat.

 

ha de

Amos

 

Ps. Lite nyfiken bara. Vad har Works och Word att göra med detta som du frågar om??

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2004-12-09 01:26:27 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Tillägg

 

Jo du kan ju också skapa genvägar till mappar som får den struktur du vill ha. Du högerklickar på skrivbordet och väljer att skapa nytt-genväg.

För att t,ex få den att öppna som i mitt förslag så skriver du sökvägen

 

C:\windows\explorer.exe /n,/e,c:\

 

Men om du t.ex har en mapp i C:\ som heter Min mapp som du vill skall öppnas på samma sätt så skriver du istället

C:\windows\explorer.exe /n,/e,c:\Min mapp

 

Eller om du har en mapp på D:\ som heter Bilar som har en undermapp som hetet saab (och du vill att den skall öppnas i mappen saab) så skriver du

 

C:\windows\explorer.exe /n,/e,d:\Bilar\saab

 

Detta kan du göra med den mapp som du har en genväg på skrivbordet till.

Då öppnas den utan alla dom här konstiga sakerna som du inte gillar. Det blir mappträd på vänster sida och mappinnehåll på höger sida.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2004-12-09 02:48:35 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

Har du glömt bort Startmenyn? Om du trycker på Win och sen på D som i Dokument öppnas en ny meny med dels Mina dokument, dels de filer som du nyligen har öppnat. Win, D, Enter, så är du i Mina dokument! Är det ett nyligen använt dokument du vill öppna, som finns i listan alltså, trycker du bara på första bokstaven i dokumentets namn. Finns det bara ett dokument som börjar på den bokstaven öppnas det direkt. Finns det fler trycker du igen på rätt bokstav och när du kommer till rätt fil trycker du på Enter.

För att "backa" till Startmenyn och sen stänga även den trycker du på Esc.

För att nå programmen använder du Win, P (det är alltid den understrukna bokstaven i menyn, som gäller). Sen är det första bokstaven eller att pila sig ner som gäller och Enter för att öppna.

Det är lite knepigt att förklara. Hoppas du förstår hur jag menar. Annars kan du återkomma med mer konkreta frågor. Kom också ihåg att det alltid finns flera olika sätt att göra och inget är mer rätt eller fel än de andra.

[inlägget ändrat 2004-12-09 10:34:14 av bmhson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Tack Amos Bronson Alcott. Jag högerklickade på befintlig genväg på skrivbordet och ändrade ”mål” till det du angav. Toppen! Nu behöver jag inte lägga ner en massa tid på att försöka lösa problemet. Stort tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...