Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Panda mot F-secure eller online

BeSon

Recommended Posts

Morn kunnigheten.

Ser ofta att ni rekommenderar online skanning, är det bättre än att ha ett program i datorn, kör skanning minst en ggn i veckan?

Har PANDA PLATINIUM men ändå slanke en liten j-el* igenom med en väldig massa bekymmer att få väck.

Så ska man online skanna fast man har ett virus och brandvägg som uppdaterar sig själv när man ansluter till nätet?

Ha en bra da med säker anslutning

B

Online scanning är inget bra sätt att skydda sig mot virus, däremot kan det vara bra att köra om man inte har något antivirus, eller har ett som är väldigt dåligt. Vid onlinescanning kan man då få klarhet i om man är smittad.

Erfarenheten som jag har är att Panda INTE tillhör de bättre, rekomenderar hellre symantec, f-secure m.m.

[____________________]

Mvh Ledin

Hej TonyLedin.

Det där med program är tydligen subjektivt o upp till individen, har hört att Panda inte är det allra bästa men bättre än inget.

Får byta när abonnemanget löper ut, det är ju ganska dyra prylar osse.

Man kan udra hur de som sitter o skriver de där elakingarna har tillgång till antivirusens £dubbelfnutt£KODER£dubbelfnutt£ så de kan låsa eller blockera dem (antivirusen)!

En stilla undran, jobbar de hand i hand månne? (har hört det någon ggn)

Nåväl får tydligen göra både ock.

Ha en fortsat bra da

B

jag vet många som tycker just panda är det bästa...

samma ska med f-secure, norton, kaspersky,nod32,trendmicro osv...

jag har norton sen fyra år och vad jag gillar med det är det varnar direkt när man får/tankar nåt virus.

det står vart filen finns i datorn och du kan klicka på en länk för att läsa mer om viruset.

det finns ju alltid avg som är gratis och du kan ju scanna online hos panda, housecall osv ibland

vad va det för fil/virus som slank igenom?

[inlägget ändrat 2004-12-07 12:25:03 av 927]

Afton 927 o ni andra.

Filen som hamnade på C:/ hette BLA.EXE, visade sig vara BOFRA32, när den slank igenom försvann bilden.

I Panda loggen för intrångsförsök stod just BLA.EXE, jag raderade på studs men

skadan var där.

Fick igång datorn hämtade hem FixBofra o den var väck, hade F-secure eller något annat antivirus stoppat den?

Jag är mycket villrådig hur man ska förfara för att hålla burken fri?

Hjälper det med en Router eller någe sådant, kommer inte ihåg namnet eller en server kanske?

Tacksam för konkreta förslag!!!!

Ha en bra kväll

B

Bla.exe har min AVG hittat och kastat direkt. Använder AVG 7 och Sygate personal firewall platinum samt Adaware pro, hittills är jag rätt så nöjd. AVG och Adaware gör ett bra jobb tillsammans att stoppa och varna direkt när man kommer till en opålitlig sida och stänger den direkt. AVG'n meddelar direkt om det finns virus någonstans. Fördelen med Adaware pro är att den är resident och ligger kvar i minnet (scannar kontinuerlig), nåt som gratisversionen inte gör.

Det är i alla fall mina erfarenheter.

Alla programm finns dessutom som gratisversioner på respektive sida (http://free.grisoft.com/freeweb.php/doc/2/ , www.lavasoft.com och http://smb.sygate.com/products/spf_standard.htm)

Life is short - Learn fast

[inlägget ändrat 2004-12-07 19:42:57 av kaj01]

Guest idgadmin

Vilket antivirusprogram som är bäst beror på vilket virus som man fått in i datorn. Ibland är panda bäst, ibland är norton bäst. Jag hade en gång ett virus som norton inte kunde ta bort, prövade då med panda som tog bort det.

Detta tycker jag att man behöver som flitig datoranvändare:

1. Antivirusprogram, uppdaterat.

2. Ett par antispywareprogram, ex. spyblaster och ad-aware se, uppfaterade.

3. Aldrig öppna e-post med ökänd avsändare. Ännu säkrare är att inte använda outlook. Kolla posten på nätet.

4. Undvika vissa fildelningsprogram ex. KazzA.

5. Undvika ICQ och andra messengerprog.

6. Surfa försiktigt på porr-sajter eller inte alls.

7. Brandvägg

8. Hijackerskydd

9. WIN SP 2

10. Modemkaparskydd om man nu har modem.

Något mer kanske?

MVH Rey

Guest idgadmin

Jag kan inte säga att jag är väldigt dålig på datorer... Men det beror på vad du menar med väldigt dålig?

Rey

[inlägget ändrat 2004-12-08 00:16:30 av Rey]

jag menar att du ser och hör om nåt installeras i din dator, tex spyware eller dialers. du vet även vart det lägger sig och hur du får bort det.

jag skulle säga att 1,2,7 10 är nödvändigt.

MORN MORN.

Jag förstår inte!!!!!!

När skiten slank igenom var ju skadan redan skedd, trots brandvägg.

Fick sen damma av den "gamla" för att få reda på hur den skulle tas bort.

Hos Clas Ohlson nr 38-1057 och 32-7442 har de oxå något som heter brandvägg?

Är en sådan bättre än ett prog i burken.

Ni får ursäkta men jag har blivit väldigt orolig för att få in mer bråte.

Trodde i mitt enfald att jag var någe sånär skyddad.

Ha en bra da

B

w32bofra sprids väl med mail och det är ju möjligt att du inte hade uppdaterat panda antivirus eller att du kanske fick det första dan och då hade inte panda nåt skydd.

det är bara spekulationer från min sida för jag har aldrig haft det problemet.

iaf så måste du ha klickat ett skumt mail med en skum länk och då aktiveras bla.exe och vill få tillgång till nätet.

så länge du inte ger filen tillgång tll nätet så är det ofarligt.

Morn morn.

Hade förhandsgranskar i Microsft Outlook så då har den varit där.

Nu har jag tagit bort förhandsgranskning och raderar alla jag inte känner igen, mao alla som skriver på utländska oavsett språk.

Trodde jag hade en säker E-post adress.

Mina vänner känner jag igen o har lagt så de sänds vidare till annan mapp.

Vad med "EXTERN" brandvägg e de något o satsa på? Se föregående tex Clas Ohlsons brandvägg, hoppas länken kom med rätt, http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q1q3q30q898&ic=N&sw=15384

I Panda har jag bockat i o det står automatisk uppdatering när jag är ansluten, ibland gör det inte det då gör jag det manuellt.

Ha en bra da

B

Ursäkta, såg att det finns en sida med BRANDVÄGG

& Routrar.

Återkommer där.

B

[inlägget ändrat 2004-12-09 08:43:05 av B]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...