Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hemnätverk - är det möjligt?

Zombie

Recommended Posts

Hej

Har två datorer med win xp (1,1 Ghz resp 2,16 Ghz med ok hårdvara i övrigt), båda har nätverkskort (moderkortens) och funkar bra var för sig med uppkoppling adsl 2mbit (spray).

Kan jag m h a dlink 604 (finns redan tillgängligt) förutom att koppla samman och dela uppkoppling också via routern koppla samman och spela datorspel? ..och dela filer etc..?

Jag fattar inte riktigt hur, men vill gärna veta OM det bör vara möjligt med de grejer jag har. Har ngn lust att förklara hur det går till också så vore det ett plus ;-)

/Z

Absolut, det går.

Brukar vara lättast att dela filer m.m. genoma att dela ut en mapp, ansluta nätverksenhet mot den datorn, anslut med lokala adminkontot (tex.) på den datorn och ange lösenord

[____________________]

Mvh Ledin

Tack f svar..

Om du hade ovanstående två datorer (XP) och ville koppla ihop dem för att kunna dels köra internet på bägge samtidigt och dels spela spel två personer, hur skulle du/ni gå till väga?

Är ex vis en router en bra väg eller bör man skaffa andra grejer?

/Z

Guest idgadmin

Det borde räcka att köra guiden "konfigurera nätverk" så ska det vara klart. titta under "nätverksinställningar" starta guiden och välj sen de alternativ som passar er bäst.

Kolla sedan att det funkar genom att ex bläddra fram den andra datorn via filhanteraren explorer. hittar du den andra datorn där så är det bara att spela!

//The CheF

Tjena

En router räcker bra (tex. d-link 604)för att kunna komma åt andra datorer.

Tips, för att se om du har kontakt med den andra datorn, starta ett dos fönster och skriv ping (mellanslag) och namnet på den andra datorn (tex. bosseshempc

Svarar den då så har du kontakt mellan dem.

[____________________]

Mvh Ledin

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...