Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konvertering


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag undrar om någon kan ge mig ett namn på ett bra program för inspelning till dator från lp-skivor och ett råd om hur man koverterar mp3-filer på datorn till cda-filer som kan brännas på cd-skivor

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag menade inte att bränna mp3-filerna som dom är utan att dom skulle omvandlas till cda-filer som kan spelas på en vanlig cd-spelare som inte klarar mp3.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Gubbe

 

De flesta moderna brännarprogram kan bränna mp3 filerna direkt till CD-skiva utan något mellansteg på hårddisken. På CD-skivan blir det då cda-filer som du sedan kan spela i din vanliga CD-spelare även om den inte klarar mp3.

 

Det viktiga när du bränner är att du väljer att bränna en *audio-CD*. Du skall INTE välja att bränna *data-CD*.

Om du väljer *data-CD* så bränns det till mp3 istället för cda

 

På äldre versioner av brännarprogram kan det ibland vara så att det inte går att direktbränna mp3 till cda.

Då måste man först konvertera mp3 till wav-filer, och sedan bränna wav-filerna till cda (audio-CD). Det är nog detta du menar när du skriver att du skall omvandla mp3 till cda först.

Detta finns det utmärkta gratisprogram till (alltså mp3-wav), som t.ex Cdex.

http://www.cdex.n3.net/

 

Själv använder jag Nero 5.5.10.42 brännarprogram och där fungerar det bra med direktbränning av mp3 till Audio-CD. Om du inte har något brännarprogram, så kan du väl prova det program som clanledaren föreslår. Om jag förstår det rätt så är det inriktat på just direkt-bränning från mp3 till Audio-CD. (har ej provat det själv)

 

ha de

Amos

 

PS. jag såg också att du ville spela in Vinyl till datorn. Läs då den här tråden om programmet Audacity. Där står det var du kan du hämta hem programmet plus olika manualer m.m

Och tro mig eller ej. ALLT STÅR PÅ SVENSKA.

Finns säkert bättre och proffsigare program men detta är gratis så det är ju lätt att testa vad du tycker om det.

 

http://pcsupport.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=407083

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2004-12-02 12:37:35 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

hej alla PC nördar.Chockad

jag har en fråga här ang, detta med  gratis konverterings program på nätet.

 jag har försökt att hitta en simpelt men enkel mp3/wwa- waw/mp3 konverterings program men alla de sk, gratis program  man hittat har visat sig att det är inte så GRATIS som man tror?
de flesta har visserligen gratis del som tex  konverterar endast 60% av av varje låt eller att programet lägger in en ljudreklam bit  var 30 sek på låtarna eller att den  konverterar endast ett visst antal låtar osv osv. om man skall ha 100 % tillgång till en konverterings programet så  måst man betala/beställaprogramet från leverantören?

då är min fråga;om nån här vet med 100% säkerhet att ha testat den själv, kan ge tips /länk var man kan hitta en gratis konverterings program med 100% funktionalitet?

skulle va jätte tacksam om man kan få detta hjälp.( jag har inte lust att lägga ner hundratals kronor bara för att Köpa ett konverterings program.!!Ledsen
(ps, de flesta  online program man kan hitta  måst man dessutom köpa via kreditkort ),vilket jag ej har /vill ej ha heller av princip skäl och säkerhets aspekt) därav min  dillemma.
 
hln:teknikfreak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...