Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ledigt utrymme på hårddisken


BLID

Rekommendera Poster

Det lediga utrymmet på min hårddisk kan ändras från 500MB till under hundra på nolltid utan att jag gjort något speciellt. Det lediga utrymmet kan sedan öka igen utan att gjort tagit bort några filer. Vad kan detta bero på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Om du har något Windows operativsystem, är det med stor sannolikhet växlingsfilen (pagefile.sys) där ändrar storlek, beroende vilka applikationer du anvender.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Jo det är troligen som Peer Pedersen skriver, alltså Windows växlingsfil (virtuella minnet).

 

Om du använder Win 98/ME så heter växlingsfilen Win386.swp och ligger i Windowsmappen.

Om du använder Win XP/2000 så heter växlingsfilen pagefile.sys och ligger i roten på C:\

 

pagefile.sys är både systemfil och dold, så om du vill se den så får du ställa in detta i *visning* i *mappalternativ*. Och att filnamnstilläggen visas.

Win386.swp har jag för mig att man kan se utan att göra detta men du måste ändå se till så att filnamnstilläggen visas.

 

Jag gissar att du använder Win 98/ME eftersom deafult-inställningen där är att växlingsfilen skiftar storlek beroende på vad du gör.

I Win XP/2000 är deafult-inställningen att växlingsfilen inte skiftar storlek.

 

Sök lite i Google på växlingsfil eller virtuellt minne så hittar du massor.

t:ex detta citat

 

Virtuellt minne är delar av hårddisken som ”låtsas” vara äkta RAM-minne, m.h.a. en växlingsfil. Därmed kan man adressera mer minne, dvs ladda mer program och data, än det fysiska minnet i datorn. I Windows 95/98 sköts det automatiskt med en dynamisk växlingsfil. Det innebär att då det fysiska minnet tar slut, skyfflas en del av minnesinnehållet över till denna fil på hårddisken. Det brukar märkas på att hårddisken arbetar mer och det går långsammare att skifta mellan program. I Windows 3.11, Windows NT och Linux används en fast växlingsfil.

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

[inlägget ändrat 2004-11-14 19:00:49 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren

 

Jag har Windows XP,hade tidigare Windows Me och hade inte då detta problem. Kan jag ändra default inställningen av växlingsfilen så jag slipper problemet. Varje gång utrymmet på hårddisken blir under 200MB får jag meddelat att rensa hårddisken men det finns inget att ta bort.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej, låter som att en större hårddisk skulle sitta bra.

 

Om du vill ändra på inställningar till växlingsfilen så

*start-inställningar-kontrollpanelen-system*.

Sedan *avancerat*

sedan *inställningar* under *Prestanda*

sedan *avancerat* igen.

sedan under *virtuellt minne* och *Ändra*

 

ha de

Amos

 

 

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...