Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olagligt eller oetiskt?


Solen

Rekommendera Poster

Hej,

Om man har en tipsformulär på en sida och kan läsa tipsen folk skickar undrar jag om det är olagligt fast jag själv tror det mer är oetiskt, vad säger ni om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har ett formulär där folk kan dela med sig av sina tips, och sedan publicerar du tipsen på din website? Om det framgår av formuläret att tipsen kommer bli publicerade är det både lagligt och etiskt enligt min åsikt. Låt folk få skriva in namn/signaturer om de vill, och ange dessa tillsammans med tipsen så man ser vem det kom ifrån. Och gör det helt uppenbart för folk att tipsen blir publicerade. Då borde det inte vara några problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara ett tipsformulär om hemsidan, som man kan skicka till en vän, med en liten meddelande rad. Så det är inget som publiceras. Grejen är ju attjag vill se om funktionen används

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då är det något som i vilket fall som helst kommer med i webserverns loggar. Webservern loggar i vart fall surfarens ip-nummer och vilka sidor han är inne på. Om du inte har tillgång till den loggen och därför vill logga det själv kan det vara värt att tänka på att PUL inte tillåter lagring av personuppgifter utan medgivande. I och för sig ingen större risk att någon skulle stämma dig enligt PUL, men du kan ju i alla fall göra loggningen på ett sådant sätt att personuppgifterna inte framgår av loggen så att du är säker på att inte bryta mot någon lag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har det nu skickas ett mejl till mig varje gång någon har tipsat. Det är ju inte några personuppgifter som lagras, däremot deras meddelande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då borde det vara lagligt. Annars skulle alla webservrar som för loggar (i princip alla som finns) vara olagliga. Mail-lösningen skulle i och för sig kunna leda till ett annat problem om din sida blir väldigt populär. Mailservern kanske blir överbelastad. Jag skulle inte välja en sådan lösning på www.aftonbladet.se. En sådan överbelastning sker nog bara om många är inne samtidigt hela tiden så risken är nog inte så stor. Se upp för att inte din mailbox blir full (inget lagbrott, bara besvärligt).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...