Just nu i M3-nätverket
Jump to content

inköp nätverkskort

Amos Bronson Alcott

Recommended Posts

Amos Bronson Alcott

Hej

Jag skall bygga ny dator men vet inget om nätverkskort. (eller nätverk överhuvudtaget).

Det jag undrar över är vilket kort jag skall köpa, om det räcker med ett för c:a 100 kr eller om man skall gå upp i pris.

Kortet skall i huvudsak sättas in i den gamla datorn för att kunna bilda ett enkelt nätverk med den nya datorn (på den nya så ingår det nätverkskort i moderkortet).

Det skall också kunna användas till ett Adsl-modem för Internetanslutning.

Eftersom jag skall köpa det mesta till nya datorn på Komplett.se så vill jag också köpa nätverkskortet därifrån. Jag undrar därför om möjligen detta nätverkskort för 95 kr skulle räcka till för mig.

CNet PCI Fast Ethernet Adapter 10/100 Mbps (Realtek) Länk......

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300432&cks=PRL

Och om inte det skulle räcka till, så vore jag tacksam för ett förslag från den här länken (helst ett som finns på lager eftersom beställning skall skickas i dagarna)

http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10287

ha de

Amos

[CITAT]När pengar talar är sanningen stum

Ryskt ordspråk[/CITAT]

Jag har ett liknande också ett Realtek med ett pris på knappt 100 kr i mars, jag har inte haft något problem med det. Använder det som nätverkskort mot ADSL-modemet, så det är i bruk några timmar om dagen sedan dess.

Realtek RTL8139/810X Family PCI Fast Ehternet NIC står det i Enhetshanteraren.

ST Lab Network Impact på kartongen, inköpt på Elgiganten har jag för mig.

Amos Bronson Alcott

Hej Cecilia och tack för svar.

Då provar jag med det, det kommer säkert att fungera. Ville bara höra så att jag inte var helt ute och cyklade.

ha de

Amos

Ryskt ordspråk[/CITAT]

Har själv två stycken Realtek RTL8139-kort, ett PCI, ett intrgrerat på moderkortet.

Vad jag själv har läst och upplevt är att kort som bygger på RTL8139-kretsen inte är särskillt bra. Det kräver mycket av processorn när man för över stora filer i ett snabbt (100 Mb/s) nätverk.

Jag tycker att du istället skall köpa ett 10/100/1000 Mb/s-kort. T.ex. från Intel som gör bra kort.

Men om du bara skall använda kortet till bredband så duger det.

---------------------------------------

"Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is."

Amos Bronson Alcott

Ok Warwolf

Tack för rekomendationen, jag får tänka lite på det.

ha de

Amos

Ryskt ordspråk[/CITAT]

[inlägget ändrat 2004-11-11 20:57:34 av Amos Bronson Alcott]

jag har oxå det nätverkskortet, inga problem alls. windows drivare funkar.

sen har jag vetat vad det är för skillnad på dyra och billiga nätverkskort. nu kommer jag ju förstårs inte ihåg det men kanske kan du forska i det

Amos Bronson Alcott

Hej 927

Jag testar det här kortet först, så får jag se sedan.

Är helt nybörjare på det här med nätverk, men efersom jag snart har 2 datorer så skall det bli skoj att leka lite med det.

ha de

Amos

Ryskt ordspråk[/CITAT]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...