Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Radeon 9600XT eller 9800 Pro?


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Nu har man problem. Jag har tänkt köpa ett nytt grafkkort och är lite kräsen av mig. Jag gick in på Net on Net får å se vad dom hade att erbjuda. Hittade 2 kort jag fastnade för:

 

Excalibur Radeon 9800Pro IceQ 128mb 2390 :-

 

och

 

Excalibur Radeon 9600XT Classic 128mb 1549 :-

 

Nu till problemet! Jag tittade runt lite och fick se att 9600XT hade 500 mhz GPU och 9800 Pro bara 380!? På sidan står ungefär samma egenskaper, att korten ger bra grafik bla, bla. Båda har 128 Mb i ram och nästan samma extrafunktioner. Betyder detta att 9600XT är bättre än 9800 Pro? Det står även att 9800 Pro har extra bra kylning, är det det enda som gör prisskillnaden? Är inte 9800 korten bättre än 9600? Snälla hjälp, jag vet inte vad ja ska göra!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Det beror på helt och hållet på vad du ska göra.

Jag är väldigt kräsen och mitt kort fungerar klockrent till ALLT.

Men det kostar att ligga på topp.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Intel Pentium 4 3.2GHz "Extreme Edition" Hyperthreading 2048Kb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket478

MSI Radeon RX800XT 256Mb DDR3

3 st 400 GB SATA + 2 st Extern Western & Digital 400GB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klockfrekvensen är bara en del av de jämförbara egenskaperna. Radeon 9800 pro har en dubbel bredd på minnesbussen (256 b mot 128 B) och har flera "rendering pipelines" (8 mot 4). Därför är 9800 pro betydligt snabbare, men även 9600 xt är ett bra val p.g.a. den höga klockfrekvensen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Ok! Tack för alla svar jag fått. Men nu har jag kollat min dators manual på nätet, det är inte en höjdare precis.

 

Kolla här: http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=MIGR-42759

 

Jag e lite orolig. Det står att mitt kort har en AGP port på 4x. Pallar den då rejäla kort som Radeon 9800Pro, som jag tror har AGP 8x? Kan inte mycket om moderkort och så, så hjälp mej.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade inte klockfrekvensen på din pentium 4 -processor, men det framgår att processorn är en aning äldre variant. Därför kanske radeon 9600 xt skulle passa bättre, eftersom en del av prestandan inte går att utnyttjas om processorn är för långsam.

 

Alla nya kort som inte är pci-express stöder både agp 4x och 8x. Det är heller ingen större skillnad i prestanda mellan dessa två, främst är det frågan om att hitta balansen mellan grafikkortet och processorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...