Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD till TV


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej igen!

Försöker koppla min DVD i min dator till TV:n. Hur gör jag detta? Jag har en Dell 4550 med TV out. Skall jag göra några inställningar i datorn där jag väljer annan bildskärm eller söker jag efter kanalen från TV/video? Provade att ändra bildskärm och då försvann mitt skrivbord helt, törs knappt prova igen... :)Tar tacksamt emot alla förslag!

/Mvh Åsa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Finns redan många trådar om hur du gör men jag tar det kortfattat.

 

Koppla ihop TV-UT på ditt grafikkort ( datorn ) med en s-videokabel till TV:ns SCART ( med en s.k SCART-adapter ). Och en Audio-kabel från ditt ljudkort ( datorn ) och till SCART-adaptern. Det finns färdiga "paket" att köpa. Ha allt hopkopplat och gärna tv:n på slagen innan du startar datorn för att enklast aktivera inställningarna för tv-ut.

Sedan beror det lite på vilken version av grafikkortets drivrutiner du har. Har du en Nvidia-ikon nere vid klockan så använd den. Annars gå till Bildskärmen i Kontrollpanelen. Fliken Inställningar och Avancerat. Där väljer du att klona bilden ( du får bild/film på både skärm och tv samtidigt. Har lite olika namn men leta efter något typ nView/DualView/TwinView. Välj din tv som primär bildskärm.

Kolla att det är inställt på PAL och att du angett rätt typ av utsignal. S-video för s-videokabel och Composite för Composite-kabel.

Sänk storleken på skrivbordet till max 800x600 och uppdateringsintervallet till 60 Hz.

 

På tv:n behöver du inte göra några inställningar annat än att du har rätt ingång ( SCART:en )på tv:ns display. Brukar vara AV1/AV2. Tänk på att kolla var tv:n har s-videoingången och att den är aktiverad. Har du en äldre tv kanske den inte klarar s-video men det fixar du enkelt med en s-video till composite-adapter. Eller använd en composite-kabel om grafikkortet har en composite-utgång.

 

Verkar vara mycket att "tänka på" men det löser sig säkert när du väl börjar...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...