Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn låser sej med SP2


steveloba

Rekommendera Poster

Har provat att ínstalera SP2 flera gånger men får samma resultat : datorn hänger sej vid uppstart och det är omöjligt att starta även i felsäkert läge, så det har bara varit att instalera om XP utan SP2. (Har XP home) SP 2 vilken j...la skit, har bara ställt till med besvär!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Den erfrenhet jag har skaffat mig är att SP2 fungerar väldigt bra om man först formarterar datorn så den är helt ren när du installerar SP2. Jag har installerat SP2 i fyra datorer. 2 av dom formaterade jag först och i de andra 2 lade jag in SP2 utan formatering. I dom som jag inte formaterade blev det rena kaoset. Men jag vill inte säga att SP2 är skit eftersom den höjer säkerheten vesäntligt i din dator, bara du formaterar innan.

Ha det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej steveloba

Vist kan det krångla!

Jag kan ge dig lite tips som kan vara bra, utan att veta vilken pc du har.

Innan du installerar sp2 får du rensa din pc, dvs inga virus, inga trojaner eller spionprogram (adware), när du har fixat detta, kör då diskrensning och efter det kör du en defragmentering.

Då har du en ren r*v att köra på, och sp2 bör funka.

peer

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur gör man i ett fall som mitt...

 

Jag skulle gärna lägga in Sp2 men inte så länge det totalkrockar med mitt antivirusprogrammet, Norton Antivirus 2004.

 

Sköter allt det som du säger och ändå funkar det inte. Så länge autodetecten blir disablad och jag inte måste göra en systemåterställning för att få den att funka igen så får nog jag hålla mig till hotfixarna som kommer ut med jämna mellanrum.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rolf G. Olsson

 

Intel chipset "Prescott" heter nog boven. sök på google med:

prescott +chip +xp2 (f n 79 hits)

själv uppgraderade jag BIOS, chipset heter numera "Springdale" m datum

29/7-04

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om man ska man tro det som står där på en del sidor så blir det tydligen någon form av krock mellan SP2 och BIOS/moderkortet.

 

Men hur uppgraderar jag bios?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar alltför nattsvart med "SP2". Själv har jag emellertid helt andra erfarenheter. Via "Windows update" installerades SP2 utan bekymmer. Allt fungerar bra. På datorn har jag Normans antivirus program och Normans brandvägg. Inga krockar eller andra problem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tagit hem det där programmet och konstaterat att BIOS är över två år gammalt och bör uppgraderas, även AGP bör uppgraderas.

 

Men kan jag göra detta via länkarna som finns i detta program och utan risk att något program på datorn går åt skogen vid uppgraderingen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rolf G. Olsson

livet är fullt av risker, men Ditt BIOS/AGP bör ju uppgraderas. använd länkarna i everest och läs noga innantill så ska det nog gå bra...

lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga till bara...

 

Jag har fått länkar till tre olika sajter vad gäller bios-uppgradering,en har jag redan uteslutit men i övrigt skall jag följa länken till moderkortstillverkaren eller den till biostillverkaren?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rolf G. Olsson

har en känsla av att om Du går till moderkortstillverkaren hänvisas Du till biosdito. men som sagt, läs innantill och ta en backup av Dina viktiga filer innan...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken, informativ. Men jag avvaktar nog ändå med att flasha bios och överlåter detta åt storebror programmerare när han har tillfälle, detta ligger långt utanför mitt kunskapsområde och om något skulle gå på tok skulle jag helt enkelt inte klara av att fixa till det. Jag är ju trots allt inte i ett så desperat behov av att lägga in SP2 att det måste ske nu på en gång. Men som sagt tack för länken, det vara läsvärt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...