Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spara på Win 2003 server


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej!

Jag har installerat Windows 2003 server på en dator på vår skola. När jag lägger upp konton med Active directory blir det problem när jag ska skriva i vilken mapp som Användaren ska spara i. Jag skriver t ex Z: \\DATORNAMN\users\elev\elevnamn. Fastän jag har gjort en mapp som har den sökvägen säger datorn att det inte går att hitta den specifika mappen. Om jag loggar in på en annan dator, sparas dokumenten på den lokala datorn istället för på servern.(på samma sätt som om man inte anger sökvägen under Profil)

 

Är det någon som vet vad man kan göra för att komma till rätta med problemet? Alltså spara på serverns hårddisk när man loggar in från en annan dator.

 

Tack på förhand!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är att göra en GPO(eller modifiera Default Domain Policy), där du sedan använder Folder Redirection för Mina dokument.

 

Skapa en utdelad katalog på servern och ange sökvägen dit, tex \\servernamn\utdelad mapp.

(Dock skall du inte skriva Z:\\servernamn\utdelad mapp)

Koppla GPO'n till gruppen det skall gälla.

Sedan bör det funka.

 

 

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack för ditt svar!

 

När jag läste ditt svar verkar det som om du tycker att jag ska dela en mapp på servern och sedan ändra egenskaperna för Mina dokument så att de pekar mot den delade mappen.

 

Det skulle fungera men jag är ute efter att användaren ska spara i en egen mapp och att man kan styra det från servern. Nu skulle jag kunna göra användarkonton och sedan logga in och ändra egenskaperna i Mina dokument på varje konto, men det blir tidskrävande om man har ca 50 elever och 15 lärare som ska ha egna konton...

 

Finns det något annat sätt? Varför fungerar det inte att skriva sökvägen under "Profil" i Active directory?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir i en egen mapp.

Sökvägen kommer att bli

\\server\utdeladmapp\%username%\Mina dokument.

 

För att göra det enklast möjligt gör man en GPO som man kopplar antingen till domänen, eller om alla finns i samma OU, och man kopplar GPO'n till OU'n.

 

Sen, för att vara på säkra sidan, så ändrar man så att dom inte har tillåtelse att själv ändra var

"Mina dokument" skall finnas.

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...