Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BIOS hittar inte mina hårddiskar


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej

 

Har ett litet problem som jag skulle bliu väldigt glad om någon kunde hjälpa mig med.

För ett tag sedan så gick min ena hårddisk åt skogen, när jag skulle starta Windows så stod det att filen c:\windows\system32\config\system inte kunde hittas. Jag installerade då XP på min andra hårddisk istället och tänkte att jag kunde ordna saken när jag väl var inne i Windows igen och hade tillgång till lite program. Det gick dock inte alls. Jag kunde inte komma åt den hårddisken med varken Norton eller genom "kommandotolken", även fast Windows inte hade något problem att hitta disken. Det stod att jag behövde formatera om den, och ibland att det var crc-fel (?). Däremot kunde jag se alla filerna i äkta DOS-läge om jag startade med en bootdisk.

 

Hursomhelst så hade jag iallafall tänkt styra upp situationen ikväll, och efter att ha läst på olika forum så bestämde jag mig för att försöka byta ut t.ex. "system"-filen som Windows inte kunde hitta. Efter att ha gjort det så bootade datorn om under Windows-laddningen istället för att bråka om "system"-filen som den gjorde förut.

 

Här börjar dock mitt riktiga problem: Helt plötsligt hittar inte BIOS någon av hårddiskarna så länge den "trasiga" hårddisken är inkopplad. Drar jag ut strömsladden till just den disken så är det inga problem, men annars går det bara inte. Och här är jag nu...vad kan jag göra? Jag lär ju inte kunna formatera om hårddisken och få den att fungera igen när jag inte ens kan ha den ansluten eftersom att datorn inte fungerar då.

 

Tar tacksamt emot tips och råd!

 

[inlägget ändrat 2004-10-25 00:23:35 av dizkkoteque]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så den andra disken gick att se från XP innan du ändrade systemfilen? Då kan du inte har råkat ut för något som inte går att åtgärda.

 

Steg nummer ett blir att återställa den fil som du gick in ändra på så att den ser ut som tidigare. Alltså så att du hamnar i ursprungsläget, när disken inte hittade systemfilen som åberopas.

 

Steg nummer två blir att gå in i biosen och titta vilken ordning diskarna bootas upp i, du skall sätta den fungerande disken före den defekta.

 

Kommer du bara så långt skall du normalt sett kunna antingen formatera om den felande hårddisken så att du kan börja använda den igen eller kopiera in den systemfil som den frågar efter i systemmappen och kopiera över den som finns där om den frågar efter det.

 

Själv tycker jag att det låter som om du har fått in något virus i systemet som gått på startfilerna.

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-10-25 08:29:33 av Metalmaid]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att du har en trasig disk som är på väg till de sälla jaktmarkerna=släng

 

[____________________]

 

Mvh Ledin

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Jag har både provat att ändra om bootsekvensen och att byta plats på hårddiskarna. Datorn hittar ingen av hårddiskarna så länge den trasiga är inkopplad. Alltså verkar jag inte kunna åtgärda den på något sätt... =/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...