Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgrader P2 350 till P3750 FCPGA


sidekick3000

Rekommendera Poster

sidekick3000

Kan jag sätta i en Pentium 3 750E i min dator? Jag har en Pentium 2 350 nu på ett gigabyte GA-6BXC moderkort rev 1.7, jag vill inte byta moderkort, jag tänkte man kunde använda en sån där FCPGA konverter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mean Machine

Svar: Med största sannolikhet, nej.

 

************

 

Anledning 1. (Som du påpekat)

Processorerna har olika anslutning på moderkortet. Det finns förvisso s.k konverters, ett slags kretskort som man använder som mellandel, men jag vet inte hur prestanda påverkas av detta.

 

Anledning 2.

Förmodligen är inte moderkortet gjort för hastigheter över 450-500mhz.

Om du går in i BIOS och testar att bläddra upp hastigheten på frekvensen så högt det går manuellt, så ser du vad max är.

Du kan också kolla med tilverkaren.

Hastighetskapaciteten brukar höjas med nyare BIOS-uppgraderinga, så kolla biosen till ditt moderkort om det finns uppgraderingar och vilken hastighet den senaste klarar.

 

Anledning 3. (gäller bara om du har en äldre P2-350 dator)

Busshastigheten för P3 är antingen 100mhz eller 133 mhz. Detta beror på vilken processor du köper. Den finns i båda varianter.

Din gamla P2-350 kan det finnas risk att busshastigheten bara är 66mhz eller i bästa fall 100mhz. Detta kan vara bra att tänka på om du uppgraderar.

Du vill ju inte klocka NER processorn för att grejerna skall passa ihop?

 

Tänk även på att om du köper en processor med 133 mhz bus-hastighet så måste du köpa PC-133 minnen.

Endast PC-100 kvalitetsminnen kan klara en 133Mhz hastighet på moderkortet.

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-06-13 13:15:42 av Mean Machine]

[inlägget ändrat 2001-06-13 13:16:36 av Mean Machine]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Conny Lundgren

Jag vill säga kanske. (besvarar Mean Machines anledningar)

 

1. Konverter bör gå, och såvitt jag vet är det ingen prestandaskildnad (om det är borde det vara marginellt)

 

2. Mycket möjligt att det finns en updatering till ditt moderkort som gör att du kan köra just den processorn som du frågar. (detta är punkten där det förmodligen brister.. men det kan gå..)

 

3. P2-350 finns enbart med 100Mhz buss. därför bör det inte vara några problem såtillvida att du köper en P3'a med 100Mhz buss.

 

Slutligen tipset är att kolla Gigabytes hemsida efter bios updateringar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Som ovanstående säger köp en 100 buss processor och uppgradera bios så ska det funka..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mean Machine

Kollade biosen på hemsidan och vad jag kunde se så pallade ditt kort med upp till 650 mhz. (677 Celeron).

Moderkortet gick att växla 66/100 buss, men jag såg att du tänkt dig en 750E (E=100Mhz, EB=133Mhz.) så 100Mhzarn borde funka då.

Jag skulle skicka Giga-byte ett mail om jag vore dig!

Det var lite luddigt med info om deras biosuppdateringar nämligen.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...