Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppkoppling?


Henrik Ohlsson

Rekommendera Poster

Henrik Ohlsson

Hej!

 

Jag har installerat SuSE 6.1, och även Netscape (tar.gz). När jag kör wvdial upprättas en fjärranslutning i vanlig ordning, men om jag skriver in en adress i Netscape hittar den inga servrar. Hur får man detta att funka?

 

Dessutom, jag startar wvdial genom att skriva "wvdial &" i kommandofönstret, men hur stänger man förbindelsen? det kan väl inte vara meningen att man ska göra Ctrl-c?

 

Tacksam för hjälp!

 

/Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Storsjö

Försök att pinga nån server genom att använda dess IP. Försök t.ex. med "ping 204.152.190.14" (Altavista, borde fungera). Det kan nämligen bero på att du inte har några DNS-servrar inställda, vilket man gör i /etc/resolv.conf. Där lägger du till en rad (eller flera), som ska se ut ungefär så här: "nameserver 1.2.3.4", där 1.2.3.4 är IP:n till en av dina DNS-servrar. Om du redan har ställt in dina DNS:er, men det ändå inte fungerar bör du se efter att alla kan läsa resolv.conf, och det gör du genom att skriva chmod a+r resolv.conf. Det är ett ganska vanligt problem att resolv.conf bara kan läsas som root, och då fungerar DNS:erna bara om man surfar som root!

 

// Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...