Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverk/arbetsgrupp


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej

 

Har en XPhome maskin. Har delat ut en mapp och tillhör en arbetsgrupp, men när någon dator ska försöka komma in på min mapp så står det bara att min dator inte är tillgänglig. Det spelar ingen roll vilken dator som försöker komma åt mig, det blir samma meddelande. Har läs om fler med samma problem men aldrig sett någon som fixat det :( . Kan någon hjälpa mig?!

 

 

 

 

/// MVH Vibbe

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har xp,s brandvägg aktiverad så inaktiverar den. Om du har någon annan brandvägg så ge dom andra datorera tillgång till din dator, det görs med ip adress eller datornamn (host name).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

vet inte om jag har Xp's brandvägg aktiverad, jag kan bara komma åt flikarna: allmänt och Autentisering om jag väljer egenskaper på anslutningen. Hur gör jag för att få fram resten av flikarna?

Vad är det där andra som du skrev om?!

 

 

 

/// MVH Vibbe

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan faktiskt vara väldigt många faktorer som spelar in varför man inte får till det, och det är inget man kan beskriva på ett par rader, men lite grundläggande:

 

testa att pinga dator1 ifrån dator2 (ping dator1 ifrån cmd), får du inte svar så är det något felkonfigurerat med nätinställningar.

(ip-subnät skall stämma överens m.m.)

 

För att komma åt en annan dator du ha rättighet till det. Lättast är att mappa upp den utdelade mappen, välj anslut som den datorns adminkonto tex. och ange lösenord.

 

Mvh Ledin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

jag får ju kontakt med de andra datorerna och kan ju ta ifrån deras grejer som de har delat ut. fattar inte riktigt det där andra du skrev

 

 

/// MVH Vibbe

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP Home är känt för att vara krångligt på den punkten.

 

Dessvärre finns det inte mycket man kan göra, mer än att aktivera Gäst-kontot.

 

Man kan börja med att prova med att skapa samma konto på XP Home som finns på dom andra datorerna, med samma lösen, men troligtvis kommer det inte att fungera.

 

Vidare kan man bocka av "Använd förenklad fildelning", fast det låter ologiskt....

-----------------------------------------------------------------

 

Mail: Mij@idgmail.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

 

Förenklad fildelning finns inte i home.

Tror ni att det kan funka om jag installerar sp2, eller kan de funka om jag formaterar datorn och installerar XPhe igen?

 

 

 

/// MVH Vibbe

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förenklad fildelning finns inte i home.

Logga in som administratör i felsäkert läge (F8 i uppstarten) så lär du komma åt förenklad fildelning.

Ser du datorerna i Mina nätverksplatser?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP home har bara förenklad fildelning förutom i felsäkert läge där det finns fullständig fildelning.

 

Det låter osannolikt att det skulle hjälpa med att installera SP2 eller installera om XP.

 

Vilken Windows har de andra datorerna?

Har du något brandväggsprogram installerat på din dator?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Ja, jag kan se datorerna i mina nätverksplatser och nätverket funkar nog felfritt förutom detta.

Jag hade zonealarm installerat. Det avinstallerade jag men det funkade fortfarande inte :(

 

Här märkt de där att jag inte har fliken "avancerat" i nätverksegenskaperna. jag har bara allmänt och autentisering. Varför ha jag inte fliken avancerat, kan jag få fram den på nått sätt?!

 

/// MVH Vibbe

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också XP Home, men jag har ingen flik autentisering i nätverksegenskaper utan i stället avancerat. Det man kan göra på Avancerat-fliken är att bocka för att andra datorer får ansluta till Internet via denna dator och att XPs interna brandvägg ska användas.

 

Är ditt användarkonto ett begränsat konto eller administratörskonto?

 

Om XPs interna brandvägg är igång så skulle den stoppa andra från att komma in i din dator. Om brandväggen är igång så skapar den tydligen en fil pfirewall.log någonstans på datorn där den loggar sina aktiviteter. Sök efter den någonstans i Windows-mappen, men du måste nog se till att du ställer in i Mappalternativ så att du kan se dolda filer, systemmappar etc.

 

Vad finns på fliken Autentisering?

 

Kan de andra datorerna se din dator i nätverksplatser eller kan de ansluta till din dator i Utforskaren - Verktyg - Anslut nätverksenhet?

 

Vad har de andra datorerna för Windows-version?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Har bara en användare, och det är ett adminkonto. De andra datorerna kan ju se mig men inte ansluta till mig. Har testat med: win2k pro, XPhe och XPpro ingen kan ansluta till mig :-(

på fliken autentisering finns bla en ruta man kan kryssa i om man vill aktivera IEEE 802.1x-autentisering för nätverket.

 

 

 

 

/// MVH Vibbe

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IEEE 802.1x är ju något sätt att kolla vilka som får ansluta till ens dator vid framförallt trådlösa anslutningar, ser det ut som vid en snabb sökning. Är det du har?

Är det något som de andra datorerna har?

Har du kryssat i autentiseringen eller inte?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

 

Har inte trådlöst LAN men kan ju testa ändå. Rutan är inte ikryssad och jag har för mig att jag har prövat att kryssa i den förut.

 

 

/// MVH Vibbe

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör nog vara samma inställning som de andra datorerna. Men varför du har IEEE 802.1x autentisering det vet jag inte alls. Ingen som har det på någon dator och kan svara?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...